امنیت و همچنین دفاع سایبری در اتحادیه اروپا؛ فرصتها، همکاریها و همچنین چالشها
امنیت و همچنین دفاع سایبری در اتحادیه اروپا؛ فرصتها، همکاریها و همچنین چالشها
به نقل از پایگاه خبری فضای مجازی ایران فیمنا؛ ابتدا چکیده آن نقل از و همچنین در ادامه متن کامل آن هم تقدیم شده می باشد. اتحادیه اروپا طرح «راهبرد امنیت سایبری ـ فضای مجازی بسیط، ایمن و همچنین سالم» را در ۷ فوریه ۲۰۱۳ (۱۹ بهمن ۹۱) نشر یافته شده نمود. در آن طرح به هر دو جنبهی امنیت غیرنظامی و همچنین دفاع […]
به نقل از پایگاه خبری فضای مجازی ایران فیمنا؛ ابتدا چکیده آن نقل از و همچنین در ادامه متن کامل آن هم تقدیم شده می باشد.
- اتحادیه اروپا طرح «راهبرد امنیت سایبری ـ فضای مجازی بسیط، ایمن و همچنین سالم» را در ۷ فوریه ۲۰۱۳ (۱۹ بهمن ۹۱) نشر یافته شده نمود. در آن طرح به هر دو جنبهی امنیت غیرنظامی و همچنین دفاع سایبری غیرنظامی اهمیت بسیاری میدهد.
- اتحادیه اروپا، منحصراً نقش خود حفاظتی سایبری و همچنین دسترسی مطمئن به فضای سایبری را جهت عملیاتهای نظامی متعارف را به عهده دارد. توسعهی امکانات تهاجمی سایبری، در حیطهی وظایف اتحادیه اروپا نمیباشد.
- اتحادیه اروپا فاقد نیروهای نظامی یا تجهیزات نظامی مستقلی جهت خود می باشد و همچنین نیروهای آن هم یا از افراد اتحادیه اروپا و همچنین یا سایر نیروها تأمین میمی شود.
- در نوامبر ۲۰۱۲، وزرای دفاع اتحادیه اروپا توافق نمودند، امنیت سایبری بر پایهی سرمایهگذاریهای عمومی یا حق اشتراک اعضا قرار دهند.
- ارتش بایستی و حتما جهت حفاظت خود از استانداردها و همچنین آموزشهای غیرنظامی بهره بری و استفاده نماید و همچنین به همکاریهای نظامی ـ غیر نظامی نزدیک می شود.
- در درجهی اول اتحادیه اروپا در موضوع دفاع سایبری عوامل انسانی را مورد تأکید قرار خواهد داد. پشت سر هر حملهای، یک ذهن خلاق ایستاده می باشد. عامل انسانی، پرگرانبهاترین داراییِ دفاع سایبری در حال و همچنین بعدی خواهد بود.

مقدمه:
فناوریهای ارتباطی و همچنین اطلاعاتی تسهیلکنندهی رشد اقتصادی و همچنین فرهنگی و اجتماعی جوامع بشری خواهند بود. آن فناوریها امروزه در اکثر موارد و همچنین در درجههای متنوع و گوناگون و مختلف بر پایهی اینترنت بنا نهاده شدهاند. دنیای دیجیتال آن هم روش که منافع گستردهای نصیب جامعه بشری کرده می باشد از طرفی دیگر با خود ناامنی و همچنین نفوذپذیری را به ارمغان آورده می باشد. سوانح امنیت سایبری ـ چه عمدی و همچنین یا سهوی ـ با نرخ هشداردهندهای افزایش یافته و همچنین هنجارهای فرهنگی و اجتماعی را تحت تأثیر خود قرار خواهند داد. به همچنین و علاوه اختلال در سرویس ها و خدمات مهمی مانند آبرسانی، سرویس ها و خدمات بهداشتی، برق یا شبکههای تلفن همراه، از دیگر بارههای تأثیرگذاری سوانح سایبری خواهند بود.
چشمانداز تهدیدات سایبری، دامنهی گستردهای از ناهنجاریهای اینترنتی تا خسارتهای جانی و همچنین اقتصادی و مالی را در بر میگیرد. دزدیهای مالکیت فکری و همچنین اقتصادی یا جاسوسیهای دولتی جایی در میانهی آن تهدیدات واقع شدهاند. حملاتی که به دارایی ها و همچنین داراییها، خسارت میزنند و همچنین یا آن همها را منهدم میسازند، طرحهای برنامه جذاب و جالب و خوبریزی شدهای خواهند بود که به آن منظور اجرا و همچنین ساخته میشوند. بدافزارهایی که سامانههای ایمنی صنعتی را مورد هدف خود قرار میدهند (مانند استاکسنت) مثالی از آن نوع تهدیدات جدید و همچنین مبتکرانه خواهند بود. متأسفانه آنگونه ابزارهای خطرناک هر روز پیشرفتهتر و همچنین کاربرد آن همها فراوانتر میمی شود. «نهاد امنیت اطلاعات و همچنین شبکههای اروپا»[۱] (ENISA) نقل از سالیانه خود را بر مبنای همین تهدیداتِ ناشی از فناوریهای نوینِ چند سال شمسی اخیر، ارائه داد. نقل از ENISA کاملاً هشدارآمیز بود. تهدیداتی نظیر بدافزارهای «خطرات نوین درازمدت»[۲] (APT) از حادترین تهدیداتی خواهند بود که مقابله با آن همها کار مشکلی می باشد.
راهبرد امنیت سایبری و همچنین تأثیر آن هم بر قسمت و بخش دفاع:
اتحادیه اروپا طرح «راهبرد امنیت سایبری –فضای مجازی بسیط، ایمن و همچنین سالم» را در ۷ فوریه ۲۰۱۳ (۱۹ بهمن ۹۱) نشر یافته شده نمود. مانند دیگر راهبردهای ملیِ امنیت سایبری، آن راهبرد هم از رهیافت گستردهای برخوردار می باشد. اتحادیه اروپا در حیطهی اقتدار و قدرت و همچنین اختیار خویش، به منظور اجرای «سیاست دفاع و همچنین امنیت مشترک»[۳] (CSDP) به هر دو جنبهی امنیت غیرنظامی و همچنین دفاع سایبری غیرنظامی، بها و همچنین اهمیت فراوان میدهد. در موضوع دفاع، شورای اتحادیه اروپا در دسامبر ۲۰۱۱ (آذر ۹۲) تشکیل جلسه داد و همچنین به حکومتهای عضو پیشنهاد نمود که جهت توسعهی ظرفیتها، بهتر می باشد دفاع سایبری را به رسمیت بشناسند.
امروزه ارتش در کنار حوزههای عملیاتیِ هوا، دریا، زمین و همچنین فضا؛ فضای سایبری را به عنوان پنجمین حوزهی عملیاتی پذیرفته می باشد. موفقیت عملیات متعارف ارتش در دیگر حوزهها، به دسترسی و همچنین آمادگی همه جانبه ارتش در فضای سایبری بستگی دارد. در آن باره، مسائل پیش روی ارتش به شرح ذیل می باشد:
حملات بعدی، از چه ناحیهای صورت میگیرد؟
انگیزهی حملهکنندگان چیست؟
اهداف مورد حملاتشان چیست؟
چگونه و چطوری و همچنین چگونه به ما حمله میکنند؟
آن هم چیزی که مشخص می باشد، حملهکنندگان مانند ما، از فنآوریهای پیشرفته بهره بری و استفاده میکنند. فناوریهایی که منفعت و همچنین آسیبپذیری را توأمان به همراه خود دارند و همچنین به ابزار دست حملهی حملهکنندگان واقع میشوند. چشمانداز تهدیدات بایستی و حتما در دو مقولهی «فناوریهای نوین» و همچنین «فعالیتهای نظامی» ترسیم و همچنین پایهریزی شوند:
کنشگریهای متعارف نظامی، بر پایهی دسترسی ایمن و همچنین مطمئن به فضای مجازی امکانپذیر می باشد.
تحقق فعالیتهای ارتش، به زیرساختهای (مهم) غیرنظامی بستگی دارد –چه از منظر ماهیت خود ارتش یا عملیاتهای ارتش.
هر قدر که ساختارهای ارتش در هم تنیدهتر و همچنین پیچیدهتر میمی شود، بهره بری و استفاده از فناوریهای اینترنت هم گستردهتر میمی شود لذا ناامنیهای اینترنتی؛ کارکنان و همچنین سامانههای تسلیحاتی را اکثرا و بیشتر در معرض خطر قرار میدهد.
استطاعت و همچنین قدرت اقتصادی و مالی ارتش، جهت اتخاذ و همچنین بهره بری و استفاده از فناوریهای تجارتی اینترنتی، محدود و همچنین مشخص می باشد لذا دستاوردها و همچنین تجهیزات ارتش به مانند تجهیزات غیرنظامی، مستعد تهدیدات، آسیبپذیریها و همچنین راهحلهای یکسانی میمی شود.
قسمت و بخش دفاع راهبرد امنیت سایبری اتحادیه اروپا، چهار رکن راهبردی را به صورت زیر تعریف نموده می باشد:
پایهگذاری امکانات دفاع سایبری، با کمک افراد دولتی اتحادیه اروپا
طرحریزی چارچوب خطمشی دفاع سایبری اتحادیه اروپا
ارتقای کنشها و همچنین گفتگوهای دو قسمت و بخش نظامی ـ غیر نظامی
گفتگو و همچنین ارتباط با شرکای بینالمللی، نظیر ناتو و همچنین دیگر طرفهای مهم بینالمللی
امنیت سایبری در «سیاست دفاع و همچنین امنیت مشترک» (CSDP) – نقش «هیئت نظامی اتحادیه اروپا» (EUMS) و همچنین «نهاد دفاع اروپا» (EDA)
اتحادیه اروپا، منحصراً نقش خود حفاظتی سایبری و همچنین دسترسی مطمئن به فضای سایبری را جهت عملیاتهای نظامی متعارف را به عهده دارد. توسعهی امکانات تهاجمی سایبری، در حیطهی وظایف اتحادیه اروپا نمیباشد.
مهم می باشد بدانیم اتحادیه اروپا فاقد نیروهای نظامی یا تجهیزات نظامی مستقلی جهت خود می باشد. زمانی که اتحادیه اروپا دست به یک عملیات نظامی میزند، نیروهای آن هم یا از افراد اتحادیه اروپا و همچنین یا سایر نیروها تأمین میمی شود.
قاعدهی اصلی در دفاع سایبری آن می باشد که افراد اتحادیه اروپا تأمینکنندهی اصلی نیروهای آن هم خواهند بود. آن همها خواهند بود که جهت عملیاتهای اتحادیه اروپا، امکانات دفاع سایبری تأمین میکنند بنابراین به نفع اتحادیه اروپا می باشد تا افراد خویش را تشویق نماید تا سهم اقتصادی و مالی سایبری اعضا، توسعه و همچنین یا در همین سطح حفظ می شود. مقدار و اندازه و میزانِ تأمین تجهیزات دفاع سایبری، از عضوی به عضو دیگر کاملاً فرق میکند. اعضا ملزم به سرمایهگذاری یا ادامه سرمایهگذاری در تأمین امکانات و همچنین تجهیزات دفاع سایبری خواهند بود. به منظور تأثیرگذاری اکثرا و بیشتر، اتحادیه اروپا و همچنین افراد دولتی آن هم بایستی و حتما برنامه جذاب و جالب و خوب اقتصادی و مالی پیچیدهای جهت تأمینِ ملزوماتِ دفاع سایبری ارتش، تدوین و همچنین توسعه دهند. آن همها بایستی و حتما تصور کنند، تأمین اقتصادی و مالی دفاع سایبری اتحادیه اروپا برابر با تأمین اقتصادی و مالی دفاع سایبری خودشان می باشد.
«هیئت نظامی اتحادیه اروپا» (EUMS) و همچنین «نهاد دفاع اروپا» (EDA) وظیفهی ارتقاء امکانات دفاع سایبری اتحادیه اروپا را بر عهده دارند.
افراد EUMS از ۲۰۰ متخصص عضو اتحادیه در بروکسل تشکیل یافته و همچنین جزئی از «سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا»[۴] (EEAS) می باشد. EUMS با مشاورههای نظامی که میدهد مسئول تأمین نظرات افراد عالی نمایندگان اتحادیه اروپا می باشد. همچنین و علاوه بر آن هم EUMS به واسطهی اختیارات نظامی که دارد، تأمینکنندهی افراد شورای اتحادیه اروپا می باشد؛ زیرا افراد اتحادیه اروپا خواهند بود که جهت اقدامات نظامی اراده و تصمیم راسخگیری میکنند. نقش اصلی EUMS در دفاع سایبری، توسعهی راهبردها و همچنین دکترینهایی می باشد که تضمین مینماید مبانی کلیِ حفاظت سایبری افراد اتحادیه اروپا، مستقلاً به پیش میرود. جهت تقویت عملیات نظامی اتحادیه اروپا، EUMS حفاظت جمعی نیروهای اتحادیه اروپا را به عهده دارد. سرشت جمعیِ دفاع، اهرمی می باشد تا EUMS، جهت نیروهای اتحادیه اروپا تهدید یا آسیب محسوب نشود.
نهاد دفاع اروپا (EDA) سازمانی کوچک با ۱۳۰ کارمند از افراد متنوع و گوناگون و مختلف اتحادیه اروپا می باشد. EDA به افراد اتحادیه اروپا کمک مینماید تا قابلیتهای نظامی را در عرصههای متنوع و گوناگون و مختلف، رشد و همچنین توسعه دهد. در سال شمسی ۲۰۱۰ افراد شرکتکننده در EDA، ده اولویت اصلی دفاعِ سایبری را جهت توسعه تجهیزات نظامی اتحادیه اروپا مشخص نمودند. دستاورد بعدی EDA در قسمتهای آخر سال شمسی ۲۰۱۱ اتفاق افتاد. در آن سال شمسی «تیم مشترک دفاع سایبری» از افراد وزارت خانههای دفاع کشورهای عضو تشکیل یافت. در آن سال شمسی، افراد غیرنظامی اتحادیه اروپا از کشورهای متنوع و گوناگون و مختلف اروپایی بر سر یک میز در EDA حضور به هم رساندند. «تیم مشترک» یگانه ابزار اتحادیه اروپا می باشد تا بارهی همکاری بین افراد اتحادیه اروپا را شناسایی کند و همچنین همکاریهای قسمت و بخش نظامی ـ غیر نظامی را بسط و همچنین توسعه دهد.
EDA در سال شمسی ۲۰۱۳، طرحی ارائه داد. افراد اتحادیه اروپا و همچنین نهادهای اتحادیه اروپا، با آن طرح میتوانستند اجرای سایبری «سیاست و همچنین دفاع امنیت مشترک» (CSDP) را منعطف پذیرتر نماید. شکافهای موجود توسط آن طرح شناسایی شد و همچنین فرصتی فراهم شد تا با کمک آن اعضا، آن شکافها پر می شود. آن طرح با نام «اندیشه اتحادیه اروپا جهت دفاع سایبری از فعالیتهای نظامی» در دسامبر ۲۰۱۲ (آذر ۹۱) مورد توافق همگان قرار گرفت. آن طرح، خطمشی نظامی اتحادیه اروپا را بنیاد نهاد و همچنین فرماندهان نظامی با کمک آن طرح تشویق شدند تا هشدارهای سایبری را رعایت نمایند. آن طرح به روششناسی ویژه ای مستلزم و نیاز داشت تا تهدیدات را تخمین بزند، زیرا میساخت ساختاری هماهنگی بیافریند تا به واسطهی آن هم، ظرفیتهای دفاع سایبری کشورهای با هم مطابق و یکدست می شود و همچنین از اعضا حفاظت نماید. اعضا، آن طرح را با «بیانیهی ملزومات مورد مستلزم و نیاز دفاع سایبری» در مارس ۲۰۱۳ (اسفند ۹۱) تکمیل نمودند.

همکاریهای دفاع سایبری بین افراد اتحادیه اروپا؛ سرمایهگذاری عمومی یا حق اشتراک اعضا
اغلب سؤالی در اتحادیه اروپا بین افراد دولتی اتحادیه اروپا و همچنین موسسههای آن هم، پیش آمده که آیا اتحادیه اروپا محملی اقتصادی می باشد یا حاکمیتی، یا به عبارتی آیا ملی می باشد یا تجاری؟ حاکمیت، نباید مسدودکننده همکاریهای بین اعضا جهت خودحفاظتی سایبری باشد. موضوعِ حاکمیت در خودحفاظتی سایبری، به اختیار کشورها در حفظ زیرساختارهای اطلاعاتی و همچنین مالکیت اطلاعاتی خود کشورها مرتبط میمی شود. هر کشوری منحصراً خود، مسئولِ حفظ و همچنین دفاع از اطلاعات و همچنین زیرساختهای خویش، از گزند خطرات و همچنین حملات میباشد. راههای بسیاری وجود دارد تا به کمک آن همها به صورت مؤثر، از ظرفیتها و همچنین تجهیزات دفاعی حفظ و همچنین حمایت نماییم. زمانی که به مسائل اقتصادی و مالی بها میدهیم، سیاستگذاران از ادامهی همکاری سرباز میزنند و همچنین از ادامه همکاری جهت رسیدن به اشتراک مساعی در ظرفیتها و همچنین تأمین اقتصادی و مالی خودداری میکنند. در چشمانداز تهدیدات، ممکن نیست بتوانیم بدون همکاری یکدیگر، ظرفیتهای دفاع سایبری را ساخته یا ایجاد، حفظ و همچنین مورد بهرهبرداری قرار دهیم. اشخاص و همچنین ملتها نیز همین اندیشه را دارند و همچنین تصور میکنند توسعهی تجهیزات سایبری، بدون کمک یکدیگر، مشکل و همچنین حتی غیرممکن می باشد. جهت آن همها همکاری و همچنین حتی پرداخت اشتراک هزینهها، امری ضروری می باشد تا مطلوب؛ البته در صورتی که علاقه داشته باشیم تا ظرفیتهای سایبری حفظ و همچنین توسعه یابند.
دفاع سایبری، یقیناً موضوعی با حساسیت بالا می باشد. همکاری در دفاع سایبری، منوط به وجود اعتماد بین شرکا با منافع و همچنین نیازمندیهای مشترک می باشد. در صورتی که اعتماد، منافع و همچنین تمایل مشترک وجود داشته باشد، فرصتهای بسیاری جهت همکاری پیش میآید. آن همکاری در نقطهای دیگر اتفاق افتاده می باشد؛ بلژیک و همچنین هلند بیش از یک دهه می باشد که فرماندهی دریایی خود را با یکدیگر انجام میدهند. آن همگرایی بایستی و حتما الهامقسمت و بخش ما، در دفاع سایبری باشد که به همین شیوه عمل نماییم. عدهای همکاری و همچنین گسترش همکاریهای خود را با اراده و تصمیم راسخهای حاکمیتی امکان پذیر میدانند؛ حاکمیت به خودی خود عامل قطعی در امر همکاری نیست. زمانی که اراده و تصمیم راسخ گرفته میمی شود درجهای از همکاریها شروع می شود، اعتماد و همچنین منافع مشترک عامل قدرتمندتری در انگیزههای همکاری می باشد. سطوح اعتماد، مشخص کردنکنندهی ارزش همکاری یا قطع همکاری می باشد. اعتماد درک واضحی از عواقب مسائل میدهد.
در نوامبر ۲۰۱۲، وزرای دفاع اتحادیه اروپا توافق نمودند، امنیت سایبری بر پایهی سرمایه گذاریهای عمومی یا حق اشتراک اعضا قرار داشته باشد. با قاعده سرمایهگذاری عمومی و همچنین حق اشتراک، EDA چارچوبی جهت همکاریهای اکثرا و بیشتر فراهم مینماید بدون آنکه حق حاکمیت آن همها بر روی سرمایهها و همچنین منابع از بین رود. در حوزهی دفاع سایبری، طرح در محدودهی آموزشی و همچنین تمرینی می باشد و همچنین بستههای هشدارهای محیطی جهت مرکز فرماندهی به اجرا در آمده می باشد. اقدامات اکثرا و بیشتر در دست اجرا می باشد. جهت سبقت گرفتن از تهدیدات، بایستی و حتما تمام همکاریهای بالقوه را اجرا و همچنین به کار بندیم.
همکاریهای نظامی ـ غیر نظامی در اتحادیه اروپا:
اتحادیه اروپا، همواره به سبب کاربرد پاسخهای نظامی و همچنین غیرنظامی به بحرانهای جهانی به خود بالیده می باشد. مهم می باشد که اتحادیه اروپا در فضای مجازی، رهیافتی نظامی و همچنین غیرنظامی به خودحفاظتی داشته باشد.
شبکههای نظامی –چه طبقهبندیشده و همچنین غیر طبقهبندیشده ـ و همچنین شبکههای غیرنظامی جهت بهره بری و استفاده از فناوریهای اینترنت به سختافزارها و همچنین نرمافزارهای مشترک مستلزم و نیاز دارند. ارتش جهت حفاظت خود بایستی و حتما، امنیت سایبری را سرلوحه خود سازد و همچنین از استانداردها و همچنین آموزشهای غیرنظامی بهره بری و استفاده نماید. در حوزههای خود امنیتی نظامی و همچنین غیرنظامی، جنبههای مشترک بسیاری را میقدرت یافت. عملیاتهای نظامی اتحادیه اروپا وابستگیهای بسیاری به بازیگران جدید غیرنظامی دارد. به عنوان مثال، مدتی می باشد تا عملیات نظامی اتحادیه اروپا در جمهوری آفریقای مرکزی آغاز شده می باشد. آن همها در آفریقای مرکزی در صدد تأسیس محیط امنی، جهت نهادهای مددکارِ بشردوستانه خواهند بود تا کمکها را در داخل کشور توزیع نمایند و همچنین تسهیلاتی اساسی جهت جمعیت مهاجر داخل کشور فراهم کنند. به منظور پیشبرد موفقیتآمیز آن عملیات، به کارگیری اقدامات مؤثر در ابعاد غیر طبقهبندیشده یا اینترنت کاملاً ضروری احساس میمی شود. در آن قسمت تفاوتی بین بازیگران جدید نظامی و همچنین غیرنظامی دیدن نمیمی شود. در صورتی که ما بخواهیم در بارهی حفاظت، با سربلندی از امتحان برآییم، مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری می باشد ارتش جزئی از فعالیتهای حفاظت سایبری غیرنظامی باشد و همچنین بتوانیم اطلاعات مشترک را با همهی طرفها در میان بگذاریم.
جهت حفظ و همچنین انسجام سازمانی اتحادیه اروپا، مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری می باشد که در بارهی ایمنی و همچنین دفاع سایبری به همکاریهای نظامی ـ غیر نظامی نزدیک شویم. اکثر قابلیتهای دفاعی در فضای مجازی –چه در حوزهی نظامی و همچنین یا غیرنظامی، بسط و همچنین توسعه یافته باشند ـ آن استعداد را دارند که مورد بهره بری و استفادهی دوگانه واقع شوند. درست آن همطوری که ما در حفظ زیرساختهای مهم ملی و همچنین دولتی خود جد و همچنین جهد مینماییم، بایستی و حتما در ارتباط و رابطه با ایمنسازی تهدیدات سایبری اتحادیه اروپا – که شرایط بغرنجی ندارد و همچنین بهبودپذیر می باشد ـ نیز اقداماتی انجام دهیم. [به روش مثال] بایستی و حتما از سامانهها و همچنین تجهیزات اتحادیه اروپا که در قالب مأموریتها و همچنین عملیاتهای مرتبط به «سیاست دفاع و همچنین امنیت مشترک» (CSDP) که در خارج از اتحادیه اروپا به کار میرود، نهایت حفاظت و همچنین مراقبت را بکنیم.

همکاریهای بین اتحادیه اروپا و همچنین ناتو:
۲۲ کشور، عضو اتحادیه اروپا و همچنین ناتو خواهند بود. هر ۲۲ کشور «مجهز به نیروهایی» خواهند بود که آمادهی اجرا و همچنین انجام عملیاتهای ویژه ای خود خواهند بود. در دنیای امروزه، ما نمیتوانیم و همچنین نخواهیم نیز نتوانست، بر روی قابلیتهایی سرمایهگذاری کنیم که عاقبتالامر تنها و فقط یک نهاد یا نهاد از آن هم بهره ببرد. اتحادیه و همچنین ناتو در علاقهمندیها و همچنین منافع مشترک، روند گفتگوهای خود را تسریع بخشیدهاند. مانند آنکه اتحادیه اروپا و همچنین ناتو استانداردهای خود را در بارهی دفاع و همچنین امنیت سایبری به یکدیگر نزدیک نموده اند ولی مستلزم و نیاز می باشد هر دو طرف در آن باره، تعهدات خود را شدت بخشند.
پس نتیجه آن می شود کهگیری: بعدیی سیاستهای دفاع سایبری اتحادیه اروپا
شورای اتحادیه اروپا در دسامبر ۲۰۱۳ (آذر ۹۲) در موضوع دفاع، تشکیل جلسه داد و همچنین «سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا» (EEAS) را موظف کرد، چارچوب سیاستهای دفاع سایبری را توسعه دهد. آن چارچوب شامل یک نقشه راه در سال شمسی ۲۰۱۴ بود و همچنین انتظار میرود بر موارد زیر تأکید مینماید:
توسعهی قابلیتها، پژوهشها و همچنین فناوریهای دفاع سایبری افراد اتحادیه اروپا از طریق توسعه و همچنین اجرای یک نقشه راه جامع و همچنین گسترده به منظور تقویت قابلیتهای دفاع سایبری
تقویت حفاظت شبکههای ارتباطی به منظور تقویت قابلیتهای دفاع سایبری
تقویت حفاظتهای شبکههای ارتباطی به منظور حمایت از مأموریتها، ساختارها و همچنین عملیات CSDP
دخیل کردن شاکلهی اصلی امنیت سایبری به مدیریت بحران اتحادیه اروپا
افزایش هشدارها از طریق بهبود فرصتهای آموزشی، تحصیلی و همچنین تمرینی جهت افراد اتحادیه اروپا
همنوایی با سیاستهای اصلی سایبری اتحادیه اروپا و همچنین دیگر نهادها و همچنین کارگزاران مرتبط در اروپا نظیر «نهاد امنیت اطلاعات و همچنین شبکههای اروپا» (ENISA)
همکاری با دیگر شرکای بینالمللی مانند ناتو، به هر صورت که مقتضی می باشد.
درک عمومی در جامعه از حفاظت سایبری اکثرا و بیشتر مرتبط به عوامل فنی می باشد تا پیشامد جدیدی مرتبط به عوامل انسانی. رشد علم و همچنین تکنولوژی، به سرعت جهت نواقص، عیوب و همچنین آسیبپذیریهای فنی چارهاندیشی میکند و همچنین آن همها را برطرف مینماید بنابراین در اینجا آن عوامل خواهند بود که به مشکلهی اصلی تغییر پیدا کردن میشوند، به عبارتی جانشین موضوعات فنی میمی شود.
بعید می باشد فناوری، تغییر پیدا کردن به موضوع اصلی دفاع سایبری ارتش می شود. هماهنگی بین دفاع سایبری نظامی و همچنین غیرنظامی (آیا به راستی بین آن دو از لحاظ ماهویتی اختلافی دیده میمی شود؟) جریان ثابتی از فناوری را تضمین میکند تا به واسطهی آن هم محافظان سایبری نظامی و همچنین غیرنظامی به جنگ تهدیدات سایبری روند؛ الگوی دفاع بین هر دو یا کاملاً یکسان می باشد و همچنین یا شباهتهای بسیاری بین آن دو الگو وجود خواهد داشت. نقطه در اینجا مدافعان سایبری خواهند بود. گمان نمیرود که ارتش واجد قابلیتهای دفاع سایبری منحصر به فردی باشد، به همین جهت ارتش جهت حفاظت سایبری شهروندان و مردم شهر، با دفاع سایبری غیرنظامی، در رقابت خواهد بود. (از طریق ارسال بستههای هشداردهنده جهت شهروندان و مردم شهر).
زمانی که EDA (نهاد دفاع اروپا) طرح مطالعاتی یادشدهی خود را ارائه نمود، اتحادیه اروپا در موضوع دفاع سایبری، در درجهی اول، عوامل انسانی را مورد تأکید قرار داد. پشت سر هر حملهای، یک ذهن خلاق ایستاده می باشد. در موضوع دفاع سایبری، عوامل انسانی اولین اولویت (کاربران) و همچنین آخرین اولویت ما (مهندسین و متخصصین دفاع سایبری) خواهند بود. هر دو صنف حملهکنندگان و همچنین دفاع کنندگان، جهت نائل شدن به اهداف خویش، از فناوریهای نوین بهره بری و استفاده خواهند کرد. در آن مورد فرقی بین حوزه سایبری و همچنین غیر سایبری دیدن نمیمی شود.
چالش ارتش، چه امروزه و همچنین چه در بعدی، آموزش کیفی سایبری نیروهای نظامی می باشد. آن همروش که بازارهای فناوریِ امنیت سایبری، گستردهتر و همچنین پیشرفتهتر میشوند، استعدادهای سایبری جوون، آن همهایی که احتمال میرود در بعدی به مهندسین و متخصصین زبدهی سایبری تغییر پیدا کردن شوند، تحلیل میروند. در صورتی که خواهان آنیم که در بعدی به اشخاص متخصص دسترسی داشته باشیم، ارتش بایستی و حتما در آن بازار رقابتی به دنبال راههایی رقابتی و همچنین نوینی باشد که اشخاص بااستعداد را، جذب ارتش نماید.
چالش اصلی تعداد اندک مهندسین و متخصصین سایبری نیست: تمام پرسنل بایستی و حتما به فهم پیشرفتهای از فضای سایبری دست یابند و همچنین آنکه بدانند، چگونه و چطوری در فضای سایبری، به بهترین وجه دست به عمل و همچنین اقدام بزنند. امروزه کاربران حوزهی فناوری اطلاعات و همچنین ارتباطات، میتواند هر فردی یا شخصی در هر سازمانی باشد و همچنین به نوبهی خود نقشی در دفاع سایبری خواهند داشت. لذا هر فردی یا شخصی بایستی و حتما مجهز به علوم و همچنین آگاهیهای روز، در حوزهی تهدیدات محیطی باشد و همچنین بداند چگونه به یک حادثه سایبری عکسالعمل نشان دهد. اراده و تصمیم راسخگیرندگان، بایستی و حتما در زمان اراده و تصمیم راسخگیری، از حساسیت حوزهی سایبری و همچنین تأثیرات عملیات سایبری بر زندگی ما، کاملاً آگاه باشند. در صورتی که میخواهیم به قابلیتهای دفاع سایبری بهینه و همچنین کارآمد، دسترسی داشته باشیم؛ بایستی و حتما حوزهی دفاع سایبری به آموزش، تمرینات و همچنین تحصیلاتی که مورد مستلزم و نیاز ما می باشد اقدام نماید.
عامل انسانی، پرگرانبهاترین داراییِ دفاع سایبری در حال و همچنین بعدی خواهد بود. تجربه و مهارت بالا و همچنین خُبرِگی شهروندان ما، اصلیترین مستلزم و نیاز فرهنگ دفاع سایبری اروپا می باشد و همچنین آغازگر فصل جدیدی از توانایی عملیاتی در عرصهی علم و همچنین تکنولوژی می باشد.
نویسندگان: ولفگانگ رُهریج و همچنین راب اسمیتون
منبع:
http://www.cybersecurity-review.com/articles/cyber-security-and-cyber-defence-in-the-european-union
[۱] – یک زیر نهاد اروپایی می باشد که به معظلات و مسائل و مشکلات اطلاعاتی و همچنین امنیتی شبکهها میپردازد. در واقع اتحادیه اروپا، جهت تقویت امنیت شبکههای اطلاعاتی و همچنین امنیت سایبری جامعه تجاری خود، آن نهاد را تشکیل داده می باشد.
[۲] – نوعی حمله شبکهای می باشد که توسط یک هکر صورت میگیرد؛ به صورتی که هکر وارد یک شبکه میمی شود و همچنین ناشناس به مدت طولانی در آن هم شبکه باقی میماند. هدف حملهی APT دزدیدن اطلاعات و همچنین دزدی بردن دادههای شبکه می باشد تا خرابکردن و همچنین از بینبردن اطلاعات. حمله استاکس نت به ایران یک نوع «حمله نوین درازمدت» محسوب میمی شود.
[۳] – سیاست دفاع و همچنین امنیت مشترک، خاص اتحادیه اروپا می باشد و همچنین عنصر اساسی سیاست خارجی و همچنین امنیتی اتحادیه اروپا را تشکیل میدهد. آن خط مشی، جنبههای نظامی، دفاعی و همچنین مدیریت بحران غیرنظامی را پوشش میدهد. آن خط مشی به نقش عملیاتهای صلح، حل تضادها و همچنین تقویت امنیت بینالمللی اتحادیه اروپا جهت و همچنین آن هم را برنامه جذاب و جالب و خوبریزی میکند.
[۴] – وزارت خانه اروپایی می باشد که در واقع وزارت خارجه اتحادیه اروپا محسوب شده و همچنین روابط دیپلماتیک آن هم را بر عهده دارد. تأسیس آن وزارت خانه ماحصل انعقاد پیمان لیسبون در ۱ دسامبر ۲۰۰۹ (۱۰ آذر ۸۸) می باشد و همچنین رسماً در تاریخ ۱ دسامبر ۲۰۱۰ (۱۰ آذر ۸۹) تأسیس شد. آن وزارت خانه مستقل می باشد و همچنین شامل ۴۹۵۵ کارمند می باشد و همچنین در بروکسل قرار دارد./گرداب