تأثیر مثبت موسیقی بر روان کودکان
موسیقی میتواند میزان ضریب هوشی را در بین کودکان و بزرگسالان تا ۷ درجه ارتقا دهد. پژوهشگران با انجام تحقیقاتیادعا کرده اند افرادی که میتوانند ساز آهنگ را بنوازند باهوش ترند، زندگی اجتماعی بهتری دارند در تحصیلات خود خوب ترند.
تحقیقات نشان میدهد افرادی که به طور مرتب یک وسائل موزیک را مینوازند بعد از مدتی شکل قدرت مغز را تغییر میدهند که این علت در نهایت میتواند به ویرایش مهارتها و تواناییهای ادراکی آنها منجر شود. حتی نواختن موزیک میتواند میزان ضریب هوشی را در بین کودکان بزرگسالان تا ۷ درجه ارتقا دهد.
محققان در این باره اعلام کردند: شواهد نشان میدهد مغز موسیقی دانان از لحاظ ساختار عملکرد با افرادی که با آهنگ آشنایی ندارند فرق های خیلی ی دارد. نواختن موسیقی سبب میشود قسمت های خاصی از مغز که وظیفه پردازش نواختن یک موزیک ویِژگزینشه را دارند تقویت شوند. این پارت ها همچنین وظایف دیگری مانند تواناییهای حرکتی، مهارتهای شنیداری و ذخیرهسازی اطلاعات را دارند و زمانی که فردی شروع به آموختن نواختن ساز میکند این سری ها به طور قابل توجه ی بیشتر شدن کرده عملکرد آنها طی زمان راهنمای روز به روز خوب میشود.
لوتز جانک، روانشناس دانشگاه زوریخ، در اینباره گفت: «آموختن موزیک بدون شک فوائد بسياري جهت مغز آدم دارد تا جایی که میتواند ضریب هوشی (IQ) شخص را تا ۷ امتیاز ارتقا دهد. ما در ارزیابی های خود متوجه شدیم که حتی افراد بالای ۶۵ سال هم، ۴ یا ۵ ماه بعد از شروع به آموزش نواختن یک ساز تغییرات خیلی ی در مغزشان به وجود میآید. حتی چند هفته بعد از شروع روش موزیک نشانههای مثبتی در مغز سالمندان دیده میشود که این تغییرات در نهایت سبب میشود سالمندان ابتلا به بیماری های مغزی مانند آلزایمر را به تأخیر بیندازند حتی از ظهور بعضی از فلجیها که به خاطر کاهش عملکردی مغز به وجود میآید پیشگیری میشود.»
موسیقی روی هر دو نیمکره مغزی آدم تأثیرگذار است و باعث تقویت هر دو بخش میشود. بخش هایی از مغز افرادی که موسیقی مینوازند و وظیفه کنترل قدرت شنیداری، حافظه و پارت هایی که وظیفه کنترل دستها را دارند در حین آموزش موسیقی به بهترین شکل تست داده میشوند تقویت میشوند.
موزیک به دو شکل میتواند به بازبینی وضع جسمی و روحی فرد کمک کند به طوری که در شخص شنونده باعث تحریک واکنشهای عاطفی ذهنی فرد میشود و در شخص نوازنده که نیز در ایجاد موزیک فعال است، علاوه بر تحریک عواطف سبب تقویت رابطه جسم ذهن شده به همآهنگ ی این رابطه در بدن یاری میکند. از آنجایی که نواختن موزیک به صورت گروهی یا فردی انجام میشود و تأثیر آن هم بر روح مفرق است پس تأثیر نواختن و یا شنیدن آن میتواند غمگین کننده، اضطراب آور یا نشاط بخش و آرامکننده باشد.
جانک در ادامه گفت: «در مورد کودکان ما متوجه شدیم یاد گرفتن موسیقی به آنها نظم و توجه بیشتر و برنامه ریزی را میآموزد که تمام این تواناییها برای ویرایش عملکرد این کودکان در طول زمان تحصیل آنها در مدرسه و دانشکده بسیار زیاد مفید است. کودکانی که موسیقی را فرامیگیرند با سرعت بیشتری میتوانند خود را با آموزش زبان…
دوم تطبیق دهند و کلمات را مدت زمان بیشتری در ذهن خود نگاه دارند. اما نواختن موسیقی تنهاروش جهت تقویت این مهارتها نیست، اما ما مطمئنیم اینآموزش میتواند درکنار دیگر متدها یاری موثر ی به آدم ها نماید . زمانی که شما در حال روش موزیک هستید بایستی نتهای موسیقی را بیاموزید، زمانبندیها را رعایت بکنید بتوانید صداها را خوبتر به ذهن بسپارید. تقویت همین مهارتها به شما یاری میکند زبانهای نو را بهتر بیاموزید کلمات را مدت زیاد تری در ذهن به خاطر بسپارید. موزیک آن چنان تأثیری روی انعطافپذیری مغز دارد که ما به دنبال استفاده از آن جهت یاری به بیماران ذهنی هستیم تحقیقات بسياري در مورد علم موزیک – اصلاح ی همهم اکنون در نقاط مختلف جهان در حال انجام است.»
از طرف ديگر، قرار گرفتن کودکان درمعرض موسیقی حال چه آنها موسیقی را بنوازند وچه به آن گوش بدهند اثرات بسیار زیاد مفید ی روی قدرت شنیداری آنها دارد. محقق دونالد هاگس، استاد دانش کده کارولینا، دراین باره گفت: «هیچ چیزی مانند موزیک نمیتواند تمام سری های مغزی را فعال نماید . زمانی که کودکان با موسقی آشنا میشوند قسمت های زیاد ی از مغز آنها به طور همزمان تقویت میشوند که از عبارت آن میتوان به مرکز زبانآموزی محاسباتی اشاره کرد. کودکانی که موزیک گوش میدهند قدرت شنیداری آنها به طورقابل توجه ی بیشتر شدن پیدا میکندکه همین علت سبب میشود مهارتهای زبانآموزی آنها افزایش چشم گیری داشته باشد. این کودکان خوبتر میتوانند الگوهای زبانی را تقلید کرده فراز فرودهای ویِژگزینشه هر زبان را نقد کنند که تمام این موارد به بهترین شکل میتوانند روی مهارتهای زبانآموزی تأثیر مثبت داشته باشد.»
دیدنی اینجاست که هیچگاه جهت آشنا کردن کودکان با موسیقی دیر نیست. تحقیقات نشان داده که کودکان حتی قبل از تولد هم میتوانند به صوت موزیک گوش داده و آن را به خاطر بسپارند. کودکانی که موسیقی میآموزند در امتحاناتی که رابطه مستقیم با قدرت شنیداری دارند نتایج خیلی بهتری میگیرند. هرچه زمانی که کودکان در طول هفته به یادگیری موسیقی اختصاص میدهند بیشتر باشد به همان میزان قدرت شنیداری آنها بیشتر است.
ارزیابی ها نشان میدهد کودکانی که قبل از شروع امتحانات به موسیقی های اجرا شده بوسیله موتزارت گوش میدهند در امتحانات نتایج بهتری میگیرند. این نتایج به خصوص در درس ریاضیات بیشتر به چشم میخورد که نشان از تأثیر مثبت موسیقی در قدرت پردازش مغزی دارد.
موسیقی همچنین میتواند روی رفتار کودکان تأثیر مثبتی داشته باشد به طوری که کودکان زمانی که به شکل گروهی اقدام به روش موزیک میکنند با مفهوم ها ی مانند همکاری، بردباری و نظم گروهی آشنا شده آنها را به طور عملی میآموزند. نواختن موسیقی به شدت حس اعتماد به نفس کودکان را بیشتر شدن میدهد. زمانی که کودکی قادر به نواختن یک ساز ویِژگزینشه است از طرف افراد دیگر مورد تحسین واقع میشود و همین علت تأثیر زیاد شگرفی در بالا رفتن اعتمادبهنفس در بین کودکان دارد.