“داب اسمش” اشخاص را به “دلقک” شدن هدایت میکند!/ متاسفانه در جامعه ایران با تأخر فرهنگ روبرو هستیم
“داب اسمش” اشخاص را به “دلقک” شدن هدایت میکند!/ متاسفانه در جامعه ایران با تأخر فرهنگ روبرو هستیم
به به گفته پایگاه خبری فضای مجازی ایران فیمنا؛ گسترش روزافزون فناوریهای نوین در عصر ارتباطات پدیده نوظهوری را به نام دابسمش به همراه داشته می باشد. فناوریای که در کشورهای تراز اول دنیا اکثرا و بیشتر در عرصه هنر سینمایی معروف می باشد. ولی باید توجه داشت امروز با ساخته یا ایجاد نرمافزاری کمحجم تمامی اشخاص میتوانند آن فناوری را روی گوشیهای همراه خود […]
به به گفته پایگاه خبری فضای مجازی ایران فیمنا؛ گسترش روزافزون فناوریهای نوین در عصر ارتباطات پدیده نوظهوری را به نام دابسمش به همراه داشته می باشد. فناوریای که در کشورهای تراز اول دنیا اکثرا و بیشتر در عرصه هنر سینمایی معروف می باشد.
ولی باید توجه داشت امروز با ساخته یا ایجاد نرمافزاری کمحجم تمامی اشخاص میتوانند آن فناوری را روی گوشیهای همراه خود داشته باشند. در یک تعریف اجمالی از نحوه کارکرد آن فناوری آنگونه میتوانیم بگوییم که: اشخاص از خودشان ویدیو میگیرند، صدای اشخاص متنوع و گوناگون و مختلف را روی آن هم میکس و همچنین بهجای گوینده لبخوانی میکنند. عامیانهتر آن پدیده آن هم جایگزینی شخصیت می باشد که در دوران کودکی اکثرا و بیشتر پدیدار میشد.
ولی باید توجه داشت متأسفانه امروز آن تغییر رفتار و همچنین تغییر هویت در تمامی اقشار و همچنین سطوح جامعه قابلرؤیت می باشد و همچنین اشخاص سعی میکنند به کمک دابسمش خودشان را بهجای اشخاص مشهور و همچنین معروف قرار دهند. با یک جستوجوی کوتاه در فضای مجازی متوجه پیشتاز شدن ایرانیها در آن فناوری نوظهور میشویم. مطمئناً روی آوردن شهروندان و مردم شهر جامعه ما به آن پدیده علت خاص خودش را دارد. همچنین بهره بری و استفاده نادرست از آن فناوری میتواند آثار مخربی را جهت فرد و همچنین جامعه بهجای بگذارد.

در همین ارتباط و رابطه گفتوگویی را با دو تن از جامعه شناسان و همچنین اساتید دانشگاههای کشور آقایان دکتر مجید ابهری و همچنین امان قرایی مقدم داشتهایم که در زیر میخوانید.
در ابتدای بحث اجازه دهید آن مطلب را عنوان کنم که امروز در جامعه چه اتفاقی افتاده می باشد که اشخاص از تمامی اقشار و همچنین سطوح جامعه به پدیده دابسمش روی آوردهاند؟
ابهری: متأسفانه استقبال بعضی از شبکههای ماهوارهای از دابسمشهای تولیدشده و همچنین ارسالی باعث شده می باشد آن فرآیند در بین جوانان و همچنین بعضی از چهرهای معروف فراگیر می شود. دابسمش ابزاری می باشد که اشخاص را به دلقکی و همچنین کمدی بازی هدایت میکند.
پایین بودن سطح نشاط و همچنین شادی در بین اشخاص و همچنین مخصوصاً جوانان عامل اصلی شکل گرفتن چنین پدیدهای بوده می باشد. همچنین نوظهور بودن و همچنین تکنیکی بودن دابسمش علت دوم همهگیر شدن آن ابزار می باشد.
قرایی مقدم: هنگام و زمانی که ازنظر روانشناختی آن موضوع را موردبررسی قرار میدهیم متوجه میشویم که اشخاص در یک بازه زمانی که شخصیت آن همها در حال شکلگیری می باشد مخصوصاً در دوران کودکی و همچنین نوجوانی با تغییر هویتها و همچنین جایگزینی خود در شخصیتهای متنوع و گوناگون و مختلف سعی میکنند تجربههای متفاوتی را به دست آورند.
آن دیدگاه جورج هربرت مید می باشد که معتقد می باشد که اشخاص در سنین ۵ و همچنین ۶ سالگی سعی میکنند در قالب شخصیتهای متنوع و گوناگون و مختلف بروند. حالا امروز افرادی که به آن پدیده روی آوردهاند اشخاصی خواهند بود که ازنظر شخصیتی کامل نشدهاند. آن اشخاص ازنظر فرهنگی و اجتماعی آن هم شخصیتی که دوست دارند نیستند؛ بنابراین سعی میکنند بهتوسط آنگونه ابزارها در قالب شخصیتهای پهناور و بزرگ خود را قرار دهند.
بر اساس تئوری مکتب شیکاگو که اوضاع شهرهای پهناور و بزرگ را موردبررسی قرار میدهد گفتنگر آن مطلب می باشد که اشخاص در شهرهای پهناور و بزرگ تنها شدهاند، بیهویت شدهاند، بنابراین سعی میکنند دائم هویت و همچنین شخصیت خودشان را مطرح نمایند. در شهرهای پهناور و بزرگ اشخاص باهم کاری ندارند، کسی به کسی نیست پس اشخاص دائماً خودمحور، خودخواه و همچنین یا بهاصطلاح جامعهشناسی دچار اگوئیسم میشوند.
حالا امروز پدیده دابسمش که آن همروش که گفتن شد یک ابزار و همچنین هنر سینمایی می باشد به کمک انسانهای ساکن در شهرهای پهناور و بزرگ آمده می باشد تا آن اشخاص بتوانند به کمک آن ابزار هویت و همچنین شخصیت خودشان را پیدا کنند و همچنین به دیگران اثبات کنند.

در صورتی که در فضای مجازی جستو همچنینجویی انجام دهیم با توجه به صفحات دابسمش در اینستاگرام و همچنین کانالهای موجود در تلگرام متوجه حضور پرشور جامعه ایرانی در استقبال از آن پدیده میشویم. به نظر تو علت آن استقبال چه میتواند باشد؟
ابهری: قبل از وارد شدن فناوری جدیدی به جامعه بایستی و حتما بسترسازی فکری و همچنین فرهنگی آن هم در جامعه ساخته یا ایجاد می شود و همچنین نهادهای متولی بایستی و حتما آموزش مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری را به اشخاص جامعه مخصوصاً جوانان بدهند. متأسفانه در کشور ما چنینی اقداماتی صورت نگرفته می باشد که بازخوردش سونامی فرهنگی فضاهای مجازی به کشور ما بوده می باشد.
دومین علت پر کردن زمان بیکاری و اوقات تفریح اشخاص می باشد که بازهم متأسفانه برنامه جذاب و جالب و خوبهای مشخصی از سوی خانوادهها و همچنین نهادهای متولی وجود ندارد. فضای مجازی در کشور ما بهعنوان یک تفریحی و سرگرم شدن قلمداد میگردد. ۸۰ قسمت و بخش افراد شبکههای مجازی جهت وقتگذرانی و همچنین تفریح در آنگونه فضاها فعالیت میکنند.
بنابراین با عدم بسترسازی فکری و همچنین فرهنگی و همچنین نبود برنامه جذاب و جالب و خوب مشخص تفریحی جهت اشخاص جامعه روی آوردن جامعه به پدیده نوظهور دابسمش صورت میگیرد.
قرایی مقدم: جامعه ایران در حال گذر می باشد. از روی پلی به سمت صنعتی شدن در حال حرکت می باشد. در صورتی که نگاهی به رفتارهای اشخاص جامعه بی اندازیم متوجه میشویم که در تمامی رفتارها اعم از رانندگی، مصرف آب و همچنین غیره تأخر فرهنگی داریم. بهعنوانمثال میبینیم که فردی ماشین پانصدمیلیونی سوار می باشد ولی باید توجه داشت متأسفانه روی خط عابر توقف میکند، آن نشان میدهد که فرد پخته فرهنگی و همچنین رفتاری نشده می باشد.
امروز شهرهای بزرگی همچون تهران با هجوم مهاجر جمعیتش از دو میلیون فرد یا شخص بهیکباره به ۱۴ میلیون فرد یا شخص رسیده می باشد؛ بنابراین آن سیل عظیم مهاجر جهت آنکه خودش را ازنظر شخصیتی به اثبات برساند دست به تغییر هویت میزند. پدیده دابسمش یکی از راههایی می باشد که امروز جامعه را جهت تغییر هویت و همچنین شخصیت درگیر خودکرده می باشد.
بنا بر نظر کارشناسان امروز افرادی که به پدیده دابسمش روی آوردهاند اشخاصی خواهند بود که در دنیای واقعی طرفداری ندارند، بنابراین سعی میکنند توسط آن ابزار خودشان را معرفی کنند و همچنین به اثبات هویتی برسند، نظر تو در مورد آن نظریه چیست؟
قرایی مقدم: بنده نیز با آن نظریه کاملاً موافق هستم. آن همروش که گفتم طبق تئوری شیکاگو که مختص شهرهای پهناور و بزرگ می باشد اشخاص سعی میکنند هرروز هویت و همچنین شخصیت خودشان را به اثبات برسانند و همچنین به جامعه و همچنین اشخاص جامعه معرفی کنند. یادآور میشوم که آن تئوری مختص شهرهای پهناور و بزرگ می باشد چراکه اشخاص ساکن شهرهای کوچک و همچنین روستاها نیازی به معرفی شخصیت خودشان ندارند.
با توجه به آن تفاسیر فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن میکنید آسیبها و همچنین تاثیرات و همچنین اثرات مخربی که پدیده دابسمش روی فرد و همچنین جامعه میگذارد چه میتواند باشد؟
ابهری: وارد شدن به فضای مجازی به دلیل نبود آموزشهای کافی در کشور ما یکی از عوارضی که به جامعه ما تحمیل میکند هویت تقلبی می باشد. بسیاری از افرادی که در فضای مجازی حضور دارند اسم، جنسیت و همچنین حتی کارو بار یا کسب و کار یا همان شغل جعلی دارند. دابسمش تنها کاری که ازنظر رفتارشناسی جهت جامعه ما انجام میدهد آن می باشد که آن همها را به هزل و همچنین هجو گرایش میدهد و همچنین شخصیت اصلی آن همها را به بازی خواهد میگیرد.
جوانانی که امروز به دابسمش روی آوردهاند در بعدی میخواهند پدر و همچنین مادر شوند. با بهجای گذاشتن چنین آثاری از خود بعدی خودشان را تخریب خواهند کرد. دابسمش را جهت یک سری فعالیتهای هنری ساخته یا ایجاد کردند نه آنکه امروز ما جهت تفریح و همچنین تفریحی و سرگرم شدن از آن هم بهره بری و استفاده کنیم. متأسفانه هویت و همچنین بعدی مدیریتی دخترک های جوان و ازدواج نکرده و همچنین پسران جوان ما با آن حرکت تخریب خواهد شد.
قرایی مقدم: آسیبی که جهت فرد ساخته یا ایجاد میکند به دلیل عادت به تغییر هویت شخصیت مستحکم فرهنگی و اجتماعی نخواهد داشت؛ بنابراین در بعدی در جامعه دیگر شخصیتهای اصیل و همچنین پختهشدهای را شاهد نخواهیم بود. آن شخصیتها کاذب خواهند بود و همچنین با اندکی پیشامد جدیدای ذات حقیقی خود را نشان میدهند؛ بنابراین ازنظر روانشناختی دچار نوعی مکانیسم فرافکنی میشوند. همچنین دچار نوعی اختلالات شخصیتی نیز میشوند.
در پایان جای آن سؤال باقی می باشد که راهکارها و همچنین ابزارهای مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری جهت جلوگیری از پدید آمدن چنین مسائلی چیست؟ و همچنین همچنین نقش مسئولان و همچنین متصدیان در آن باره چه می باشد؟
ابهری: به نظر بنده آموزش و همچنین بسترسازی فکری و همچنین فرهنگی مؤثرترین راه جهت جلوگیری و همچنین گسترش آن رفتارها و همچنین حرکات مخرب می باشد. آن آموزشها بایستی و حتما از سطح دبستان شروع می شود. همچنین ساخته یا ایجاد تفریح و همچنین مراکز تفریحی مجاز جهت جوونها نیز از دیگر راههای جلوگیری از گسترش رفتارهای پرخطر مجازی می باشد.

خانوادهها نیز بایستی و حتما جهت جوانان مدیریت زمان بیکاری و اوقات تفریح داشته باشند. امروز جوون ما در حضور خانواده ۴ تا ۵ ساعت از وقتش را در فضای مجازی میگذراند که نشان از نبود برنامه جذاب و جالب و خوب جهت زمان بیکاری و اوقات تفریح در خانواده می باشد. متولیان فرهنگی جامعه نیز بایستی و حتما فضاهای استاندارد و همچنین مجاز تفریحی را با کمترین هزینه ساخته یا ایجاد کنند تا تمامی اقشار جامعه اعم از ضعیف و همچنین قوی بتوانند رجوع کنند و همچنین بهره بری و استفاده نمایند.
قرایی مقدم: به نظر بنده آنیک پیشامد جدید خود به خودی می باشد که در حال انجام می باشد. آنگونه مسائل در جوامعی که در حال گذر از استبدادی به دموکراسی می باشد طبیعی می باشد؛ ولی باید توجه داشت با ساخته یا ایجاد اعتماد افقی و همچنین عمودی در بین اشخاص و همچنین مسئولین میمی شود تاثیرات و همچنین اثرات مخرب آن پدیدهها را کاهش داد.
امروز از طریق آموزشوپرورش و همچنین صداقت گفتار و همچنین رفتار مسئولان اعتماد در جامعه را میقدرت افزایش داد./گرداب