عملیات روانی و همچنین بازی های رسانه ای مستمر اروپایی ها علیه ایران
عملیات روانی و همچنین بازی های رسانه ای مستمر اروپایی ها علیه ایران
نقش رسانه در مناسبات بینالمللی در عصر حاضر به حدی رسیده می باشد که از مهمترین مولفههای اقتدار و قدرت به حساب آمده و همچنین نقش مشخص کردنکنندهای در پیشبرد اهداف منطقهای و همچنین فرامنطقهای اقتدار و قدرتهای جهانی ایفا میکند. در دهههای اخیر بارها دیدن شده که مهمتر از درگیریها و همچنین مناقشات بینالمللی میان حکومتها، نقش و همچنین عملکرد رسانهها بوده می باشد و همچنین هر طرف که بهتر توانسته از آن ابزار بهره بری و استفاده کند و همچنین انظار و افکار عمومی را هم راستا با منافع خود همسو سازد، میدان نبرد را هم فتح کرده می باشد. در آن موضوع گفتگویی با آقای دکتر «علی خندقآبادی»، مدیر شبکه جهانی الکوثر ترتیب دادهایم تا هر چه اکثرا و بیشتر با شگردهای رسانهای دشمنان و همچنین نحوه مقابله جمهوری اسلامی آشنا شویم.
ابتدا و همچنین جهت آغاز بحث میخواستیم ارزیابی تو را از شگردهای رسانهای که شبکههای ماهواره در جهت ساخته یا ایجاد اختلاف بین مسلمانان بهره بری و استفاده میکنند، بدانیم؟
در ترمینولوژیهای سیاسی یک از شیوههای جنگ روانی ایمجینیتینگ یا تصویرسازی می باشد. آن شیوه از حربهها و همچنین شیوههایی می باشد که عمدتاً توسط رسانههای عربی جهت ساخته یا ایجاد اختلاف قومی و همچنین مذهبی بکار گرفته میمی شود. آن معنا که آنچه وجود ندارد را فرض کرده و همچنین بر اساس آن هم سناریوسازی میکنند. به عنوان نمونه در خصوص اهل سنت، در ابتدا جمهوری اسلامی ایران را ضد سنی تلقی میکنند و همچنین بر آن اساس با جعل یا وارونه جلوه دادن خبر، شروع به سناریوسازی میکنند فلان جا آنروش شده و همچنین… .
آن شیوه از دیرباز مورد بهره بری و استفاده رسانههای خارجی قرار داشته می باشد، ولی هنوز هم مورداستفاده می باشد. بر اساس آن شیوه مبانی پیشفرض در ذهن مخاطب جا میگیرد و همچنین آن هموقت سناریوهای بعدی که رخ میدهد با پیشباره ذهنی ترسیمشده قابلباور میمی شود و همچنین جا میافتد.
نمونه آن شیوه پیشامد جدید رخداده در نمازخانه پونک می باشد. در آن مورد رسانههای بیگانه با بهره بری و استفاده از عکسی که درگذشته سعی در القای آن هم داشتند سعی کردند با دروغپردازی اهداف خود را پیاده کنند. در آن شیوه رسانهها اول باره فکری به وجود میآورند و همچنین بعداً در لابهلای خبرهای جدید تطبیقها را به وجود میآورند. پیشامد جدید مهم سناریوی طراحیشده ابتدایی و اولیه می باشد.
در تاریخ عملیات روانی انگلستان و همچنین حتی در رویکرد رسانههای بیگانه به انقلاب اسلامی، از آن حربه خیلی زیاد بهره بری و استفاده شده می باشد. نمونه تأثیرگذاری رسانهای بر جریانات فکری معاصر، جریان روشنفکری در ایران می باشد. در ابتدا جهت ما جا انداختند که ما ملتی هستیم که هیچ کاری نمیتوانیم بکنیم پس سناریوهای بعدی دیگر بهراحتی بر روی سناریوی باره ابتدایی و اولیه سوار شد و همچنین توانستند جریان تجددخواهی و همچنین غرب نمایی را در کشور جا بیدارند.
پیشامد جدید بعدی پهناور و بزرگنمائی اختلافات می باشد. رسانههای بیگانه از طریق تشدید پانها، پانترکیسم، پانعربیسم و همچنین … سعی در القا و همچنین ساخته یا ایجاد اختلافات دارند. در ادوار متنوع و گوناگون و مختلف هر زمان که بیگانگان نیت و اراده اختلافافکنی در بین قومیتها و همچنین فرقهها را داشتند به آن همها خیلی زیاد نزدیک میشدند. هر زمانی که دشمنان خواستند در آن عرصه وارد شدن کنند خود را دوست قومیتها مینامیدند و همچنین بهمحض اتمام کارشان آن همها را رها میکردند.
از دیگر شیوهها، تقویت فرقههای انحرافی می باشد. ساخته یا ایجاد فرق ضاله خودش عامل مهمی جهت به چالش کشیدن اقتدار و قدرت ملی در هر کشوری می باشد. ما بهعنوان اقتدار و قدرت سرزمینی به دنبال ثبات و همچنین آرامش هستیم ولی کسی که میخواهد با ما مبارزه کند، اولین شگردش آن می باشد که ثبات را پارهپاره و همچنین فرقهها را تقویت و همچنین تکثیر کند. حمایت رسانهای از فرق ضاله در جهت رسیدن به هدف، بهواقع اهرم فشار بیگانگان می باشد.
یکی دیگر از شیوهها از بین بردن اعتبار رسانههای ما با دروغگویی و همچنین جعل خبر می باشد. مانند موردی که همین قسمتهای آخر داشتیم و همچنین شبکهای شبیه العالم راهاندازی کردند. حتی لوگوی آن همهم لوگوی شبکه العالم بود و همچنین خبرهای دروغ را از آن طریق نشر یافته شده کردند تا با بازنشر آن هم به اعتبار شبکه ضربه بزنند.
از موارد غیره ای که شبکههای بیگانه بخصوص وهابی بکار میبرند تشدید اختلافات قومی مذهبی از طریق نمایش مناظرههای ساختگی می باشد. در بعضی موارد فردی را به عنوان نماینده شیعیان معرفی میکنند کسی که سست و همچنین از نظر علمی ضعیف باشد و همچنین بهشدت منکوبش میکنند و همچنین یا از زبان او چیزهایی میگویند که اعتقادات شیعیان نیست. از طرف دیگر وهابیان خود را نماینده اهل سنت میدانند درحالیکه آنروش نیست.
شیوه دیگر شبههسازی می باشد. الحمدالله الآن کارهایی خوبی در تقابل با شبههها انجام میمی شود، ولی باید توجه داشت شبهها خیلی حرفهای ساخته یا ایجاد میشوند تا بر مخاطب تأثیر بگذارند. دریکی از برنامه جذاب و جالب و خوبها مادری میگفت داعش خود خوانده به فلان آیه قرآن استناد میکند و همچنین مستمسک دارد و همچنین درواقع داعش خود خوانده هم فعالیتهایش قرآنی می باشد و همچنین نه چیز دیگر. در باب اهلبیت تا توسل و همچنین امثالهم شبهه وارد میکنند. سیاست ما آن می باشد که میگوییم بله تفاوت وجود دارد و همچنین ما آن تفاوتها را رد نمیکنیم. از اشتباهات بعضی از تیمها در کشور آن می باشد که بهجای وحدت شیعه و همچنین سنی، یکسان اندیشی شیعه و همچنین سنی را مطرح نموده اند که در واقع قابل تحقق نیست. ما هیچوقت نگفتیم شیعه و همچنین سنی یکسان فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن کنند.
حضرت آقا در بیانات خود گفتند که اختلافنظر وجود دارد. در صورتی که اختلافنظرها را رد کنیم آن هموقت میگویند تو تقیه میکنید، بلکه بایستی و حتما اختلافنظرها را قبول کنیم و همچنین در مجامع علمی به آن هم بپردازیم. آنچه ما به دنبال آن هم هستیم تمرکز بر اشتراکات می باشد. اهداف و همچنین دستاوردهای مشترک می باشد.
شبکه الکوثر چه نقشی را در نائل شدن به آن هدف ایفا کرده می باشد؟
ما بر اساس همین اصول که خدمت تو عرض کردم. جهت خلاف توطئههای آن همها حرکت کرده و همچنین درواقع پاتک زدهایم که البته در بعضی از موارد به تک مبدل شد. گفتیم آن همهایی که آن حرفها را میزنند عضو جامعه اسلامی نیستند. سعی کردیم مخاطب را با آن پیشامد جدید که ساخته یا ایجاد اختلاف چه ثمری جهت اختلاف افکنان دارد آشنا کنیم. در گام بعدی دشمن و همچنین اهداف او را معرفی و همچنین نشان دهیم حرکت در جهت اختلاف، بازی در پازل دشمن می باشد. در مرحله بعد، نزدیکی بین حرکتهای اختلافی و همچنین حرکتهای روانی دشمن را مقایسه کرده و همچنین گفتیم آنکه در جهت اختلاف گام برمیدارد درواقع با دشمنان مبانی مشترک دارد و همچنین سرچشمهاشان یکی می باشد.
جهت آنکه تأثیر خیلی زیاد زیاد رسانه را ببینید به سال شمسیهایی نگاه کنید که پیشامد جدید بنلادن در افغانستان آغاز شد. جمهوری اسلامی با ظهور امام و پیشوا خمینی رهبری جهان اسلام را به دست گرفت، پس جهت آنکه آن رهبری در جهان اسلام مطرح نشود بایستی و حتما رهبر سازی جعلی میشد.
امثال بنلادن را درست کردند. مدتی فعالیت کرد و همچنین با شوروی جنگید. القاعده را ساخته یا ایجاد کرد تا در قشری از مسلمانان بهصورت رهبر پذیرفته می شود. پس چندین رهبر مثل بن لادن در مقابل رهبری ایران که بعد از امام و پیشوا خمینی، امام و پیشوا خامنهای شدند ساختند و همچنین حال بهیکباره آن رهبر دستساخته خود را در واقعه یازدهم سپتامبر جنایتکار کردند و همچنین آنروش القا کردند که آن آدم که رهبر بخشی از جامعه افغانستان و همچنین بعضی از کشورها می باشد، جنایتکار بوده می باشد. پس در پس نتیجه آن می شود که هر رهبری در جهان اسلام بهطورکلی جنایتکار می باشد. سعی داشتند چنین عکسی را القا کنند. در آن گونه موارد هدف ما افشاگری طرحها و همچنین برنامه جذاب و جالب و خوبریزیهای دشمن می باشد.
یکی دیگر از موارد کارکردهای رسانهها در ضربه زدن به اسلام پدیده داعش خود خوانده می باشد. در مورد داعش خود خوانده سعی کردند اسلامستیزی و همچنین اسلام هراسی را بهعنوان دو بال قیچی ضد اسلام بکار گیرند. در داخل جهان اسلام با ارائه تصویر داعش خود خوانده به عنوان اعتقادات اسلامی، تقدسزدایی از باورها را در دستور کار داشتند تا جایی که حتی در بعضی از کشورهای اسلامی، بعضی از تیمها گفتند علیه خداوند تبارک و تعالی هم میمی شود راهپیمایی کرد. در بعد خارجی هم اسلام هراسی را در دستور کار داشتند. کاری کردند که تیمهای اسلامی آن همچنان در غرب توانا شده و همچنین دستشان باز باشد که بتوانند از ۸۰ کشور عضوگیری کنند. موتور رسانهای تیمهای تکفیری را کاملاً باز گذاشتند. نه تویتر نه فیسبوک و همچنین نه یوتوپ را بروی آن همها نبستند تا آن همها جنایاتی کنند که قابل دفاع نباشد و همچنین آن هم را بهروش گسترده پوشش دهند.
کاری کردند که کاملاً بتواند جذب نیرو کند. سعی کردهایم در شبکه الکوثر آن حقایق را جهت مخاطب خود بازکنیم. آن همروش که خود اهل سنت در برنامه جذاب و جالب و خوبهایمان آن مباحث را عنوان کردند و همچنین خودشان تیمهای تکفیری را طرد کرده و همچنین رد کردند. پس نتیجه آن می شود که روشنگری رسانههای همسو آن هم شد که مجامع اهل سنت نیز تکفیر را رد کردند. موضع اخیر الازهر مصر که تکفیریها را تحریم کرد و همچنین دادن زکات به آن همها را رد کرد. آن واقعاً کمکی جهت جریان مقابلهکننده با تکفیر بود. بایستی و حتما اشاره کنیم که ما در فضای روانی و همچنین مفتضح کردن تکفیریها بردهایم. آنچه کل جهان را با مشکل مواجه کرده آن می باشد که ویروس تکفیر شکلگرفته می باشد و همچنین فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن میکنم بعید می باشد پهناور و بزرگتر از آنچه الآن می باشد بشود.
پدر و همچنین مادر آن بچه نامشروع یعنی ایالاتمتحده و همچنین سرویسهای اروپایی نیز معترفاند که آن بچه دیگر شرور شده، حالا که شرور شده، شروع به تخریب کردن میکند. تثبیت مشترکات بین ما و همچنین اهل سنت در دستور کار می باشد. در آن راستا اول بایستی و حتما از طریق دیپلماسی عمومی سمزدایی می شود. بایستی و حتما در مرحله اول بگوییم ما دوست شماییم و همچنین تصویر ساختهشده را تغییر دهیم چرا که حرکتهای فرهنگی سخت ساخته یا ایجاد میمی شود و همچنین خیلی زیاد سختتر برطرف میمی شود.
پیشامد جدید تکفیر پیشامد جدید جدیدی نیست. پدربزرگ من در دهه ۴۰ شمسی میگفت بعضی از ناصبیها در سامرا سر شهروندان و مردم شهر را میبریدند ولی باید توجه داشت آن تغییر پیدا کردن به فرهنگ نشده بود. جریانات انحرافی درون شیعی هم به جریان تکفیر کمک کرده می باشد تا آن آتش اشتعال کامل پیدا کند و همچنین شعلهاش خانمانسوز می شود. هرسال سلسله برنامه جذاب و جالب و خوبهایی در هفته تقریب داریم. سلسله مصاحبهها و همچنین برنامه جذاب و جالب و خوبها تماماً مبتنی بر شرایط روز جامعه اسلامی می باشد و همچنین سعی داریم آنروش نباشد که یک مصاحبه کلیشهای صورت گیرد.
کار ما همزمان سمزدایی و همچنین تمرکز بر اهداف و همچنین سیاستهای مشترک و همچنین روشنگری در مورد خیانتها می باشد که به شکل جنگهای نیابتی در حال وقوع می باشد. داعش خود خوانده آن هم ایالاتمتحده می باشد. آن هم سیاست کهنه انگلستان می باشد، ولی با نیابت از آن همها بهپیش آمده می باشد. پس یکی از موارد روشنگری ما بایستی و حتما آن هم باشد که ببینید آن کسی که میگوید من بایستی و حتما خلافت اسلامی را به وجود آورم شیوه کارش، هدفش و همچنین پس نتیجه آن می شود کهاش آن هم می باشد که دشمن میخواهد؛ پس او و همچنین دشمن یکی خواهند بود. در صورتی که آمریکا واقعاً در مبارزه با داعش خود خوانده جدی بود. در اولین اقدام میبایست بازوهای تبلیغاتی داعش خود خوانده را قطع میکرد. علیرغم بعضی شعارها، بازوی تبلیغات داعش خود خوانده بههیچوجه قطع نشده می باشد. ما سعی کردهایم به آن موارد در برنامه جذاب و جالب و خوبهایمان اشارهکنیم.
واکنش تیمهای تکفیری و همچنین افراطی به برنامه جذاب و جالب و خوبهای تو چگونه بوده می باشد آیا تابهحال واکنشی داشتهاید؟
از مواردی که ما در چند سال شمسی قبل با آن هم درگیر بودیم همین مورد می باشد. در دو حوزه نرم افرازی و همچنین سختافزاری با ما برخورد نموده اند. در حوزه نرمافزاری تلاش نموده اند که شبهات جدید ساخته یا ایجاد کنند. ما از حالت پدافند به آفند رسیده بودیم؛ یعنی تمام سؤالات آن همها را پاسخ داده و همچنین بهجایی رسیده بودیم که ساخته یا ایجاد شبهه میکردیم یعنی میگفتیم تو به ما پاسخ دهید. آن همها به خیلی از مسائل پرداخته بودند. توسل، نماز، سجده به مهر، زیارت و همچنین… همه را جواب دادیم و همچنین بعد آفندی شدیم و همچنین ساخته یا ایجاد شبه علیه وهابیت و همچنین تکفیر کردیم. شبهات ما اعتقادی بود و همچنین نه سیاسی. گفتیم بگویید در باب توحید چرا قائل به تجسیم هستید. معاد و همچنین عدل را آنروش میگویید. آن بهشدت آن همها را عصبانی کرده بود. زمانی که جنگ ماهوارهها شروع نشده بود آن همها کاری نمیتوانستند بکنند جز آنکه با عصبانیت بدوبیراه بگویند. چند شبکه هم مثل وصال، نور و همچنین کلمه و همچنین… راه انداخته بودند منتها زمانی که جنگ ماهوارهها آغاز شد پارازیت انداختن را آغاز کردند و همچنین حتی پخش ما را در بعضی از ماهوارهها قطع کردند.
آخرین فشاری که انجام دادند نسبت به برنامه جذاب و جالب و خوبای که ما در مسجد رأس الحسین در قاهره تولید کردیم بود. آن همها اول مسجد رأس الحسین را بروی هرگونه حرکت رسانهای بستند. در مرحله بعد به حکومت مصر فشار آوردند که شیعیان بایستی و حتما از قاهره اخراج شوند و همچنین در مرحله بعد حملاتی را علیه شبکه الکوثر و همچنین مجری شبکه شروع کردند و همچنین بعد گفتند تمام شبکههای ایرانی از روی «نایلست» بایستی و حتما حذف می شود و همچنین در زمان پخش برنامه جذاب و جالب و خوبها هم پارازیت انداختند. پارازیت انداختن کار سختی نیست، ولی باید توجه داشت از امکانات اروپایی هم بهره بری و استفاده کردند. به بهانه تحریم غرب کل شبکههای ماهوارهای ما را بستند. ما در آن هم موقع حرکتهایی را شروع کردیم تا تحریمها را دور بزنیم. خود پیشامد جدید تحریم باعث شد ما به شیوههایی روی بیاوریم که در نوع خود بدیع بود و همچنین اروپاییها دیدند که دور خوردهاند. کار بهجایی رسید که شبکه الکوثر از هیچ ماهوارهای بهصورت واقعی حذف نشد. آن هم شبکه بودیم ولی با قیافه و همچنین اسمی دیگر فعالیت کردیم.
بر آن هم روشی استوار بودیم که امام و پیشوا خمینی(ره) به ما آموختند. گفتند در صورتی که من را به کشوری راه ندهید من فرودگاه به فرودگاه میروم و همچنین پیام خود را میرسانم. ما هم گفتیم تو در صورتی که ماهوارههای ما را قطع کنید ما از طریق اینترنت و همچنین تلفن همراه و همچنین… از هر طریقی پیام خود را میرسانیم و همچنین تو نمیتوانید جلوی پخش پیام جمهوری اسلامی را بگیرید. درنهایت متوجه شدند از آن راه نمیتوانند ما را مهار کنند و همچنین درنهایت تحریمها را برداشتند و همچنین ما کاملاً دیده شدیم. جذاب و جالب بود زمانی که ما تحریم نبودیم بر روی شش ماهواره بودیم ولی هنگام و زمانی که تحریم شدیم با آن هم شیوهها و همچنین ترفندهایی که به کاربردیم بروی هفت ماهواره رفتیم.
جایگاه رسانههای عکسی در پیشبرد دیپلماسی جمهوری اسلامی در وحدت امت اسلامی چگونه تبیین میمی شود؟
در رویکردهای جدید، رسانه از بازوهای مهم دیپلماسی عمومی می باشد. تو سیاستهای آمریکا را جهت سال شمسی ۲۰۲۵ نگاه کنید. جایگاه رسانه یا دیپلماسی عمومی تقریباً همطراز دیپلماسی رسمی بهپیش میرود. عصر ارتباطات فضای خیلی زیاد وسیعی را جهت غرب فراهم کرده و همچنین درواقع تیغ دو دم می باشد و همچنین آن امکان را میدهد که دیگر تو جهت تأثیرگذاری نیازی به حضور فیزیکی نداشته باشید، بلکه از طریق رسانه و همچنین الزامات جنگ نرم میتوانید به اقتدار و قدرت نرم برسید، کاری که در سال شمسی ۸۸ اعمال شد. در آن باره رویکردی داریم که به تأسی از فرمایشات حضرت آقا برداشت کردهایم. اولین کسی که تعبیر جنگ رسانهای را بکار بردند حضرت آقا بودند و همچنین فرمودند ما الآن در جنگ رسانهای هستیم. در آن خصوص رویکرد و همچنین دیدگاه من آن می باشد که در صورتی که ما جنگ رسانهای داریم پس میبایست ستاد فرماندهی داشته باشیم. رسانه در آن عصر یک ابزار رسانهای ساده نیست، بلکه بهعنوان ابزار به دست آوردن اقتدار و قدرت، تثبیت اقتدار و قدرت، تخریب اقتدار و قدرت طرف مقابل، حمله و همچنین عملیات ایذایی بکار میرود که البته تمام موارد را میقدرت در حرکتهای ایذایی دید. متأسفانه در جمهوری اسلامی ایران آن جایگاه جهت رسانه دیده نشده می باشد. تو نگاه کنید دو یا سه روز قبل از آنکه سفارت انگلستان در ایران بازگشایی می شود بی.بی.سی به ایران وارد شد. آن هم بی.بی.سی که تا قبل از سال شمسی ۱۳۸۸، پنج ساعت در روز برنامه جذاب و جالب و خوب داشت و همچنین در یک بازه یکهفتهای ۱۶ ساعت و همچنین بلافاصله قبل از انتخابات ۲۴ ساعته شد.
کف خیابانهای جمهوری اسلامی ایران در اغتشاشات ۱۳۸۸ از لندن کارگردانی میشد. آن نشان از نگاه ساده ما به جایگاه دیپلماسی عمومی می باشد. دیپلماسی عمومی چیست؟ دیپلماسی عمومی جز آن می باشد که تو با بهره بری و استفاده از ابزارهای غیرسیاسی به اهداف سیاسی برسید. خوب در صورتی که اجازه وارد شدن ایران را به مصر نمیدهند آیا نمیتوانیم رسانهای هم کار بکنیم. زمانی که انقلاب مصر به وقوع پیوست چندین تیم به ایران آمدند ولی نگذاشتند یک تیم ایرانی به مصر برود. من حرفم آن می باشد که در صورتی که آن همها اجازه نمیدهند آیا رسانهای هم نمیتوانیم کار بکنیم؟ صحبت ما آن می باشد که هزینهای که میخواهیم صرف دیپلماسی رسمی در مصر کنیم بر رسانه هزینه کنیم. بگوییم رسانه آن وظیفه را به عهده بگیرد تا در چارچوب دیپلماسی عمومی قرار گیرد. مدت کمی بعد از زمانی که حضرت آقا اولین فرمایش خود را در چارچوب دیپلماسی عمومی در همایش بیداری اسلامی انجام دادند مجمع عمومی رادیوتلویزیونهای اسلامی برگزار شد. بنده گفتم فرمایش آقا در همایش بیداری اسلامی بایستی و حتما منشور حرکت اتحادیه رادیو تلویزیونهای جهان اسلام باشد و همچنین در واقع خطمشی و همچنین نقشه ما را مشخص میکند. آن همروش که حضرت آقا فرمودند تلاش بسیاری شد تا بیداری اسلامی لطمه بخورد و همچنین حتی در برهه زمانی تا حد بسیاری فروکش کرد که البته انشاءالله ادامه پیدا می کند. معتقدم یکی از علتهای آن امر آن هم بود که ما از ابزارهای رسانه بهره بری و استفاده مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری را نکردیم. به آن شکل که راهبرد و همچنین سیاستگذاری جهت آن هم کنیم و همچنین جهت کشورهایی که آزاد شدهاند مثل لیبی، مصر، تونس و همچنین کشورهای دیگر برنامه جذاب و جالب و خوبریزی کنیم. آن کشورها با موجی از سؤالات بخصوص در حوزه جوانان مواجه خواهند بود. چگونه دوباره در دامان غرب نیفتند، چگونه نظامسازی کنند. در صورتی که نتوانیم فضای فکری را در آن کشورها هدایت کنیم دوباره در دامان غرب میافتند و همچنین فرصت نظام سازی را از دست میدهند. آنها همه سؤالاتی می باشد که ما در شبکههایمان با ساخته یا ایجاد تینکتنکها یا آن هم اتاقهای فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن و همچنین توفانهای فکری بایستی و حتما به آن هم برسیم. جایگاه آن مسائل جایگاه مهمی می باشد.
از مواردی که در حال حاضر میتوانیم به آن هم بپردازیم ساخته یا ایجاد اتحادیههای منطقهای و همچنین جهانی با اهداف مشترک می باشد. حتی حالا که به سمت پیمان «شانگهای» رفتهایم. به اتحادیه رسانهای شانگهای بپیوندیم و همچنین کمک بکنیم تا از آن راه ظرفیتهایی را جهت تبیین دیدگاههای خود ساخته یا ایجاد کنیم. رادیو تلویزیونهای جهان اسلام هم در کشورهای اسلامی ظرفیت خوبی می باشد که بایستی و حتما تزریق سرمایه می شود. ما بایستی سطح رسانه را از حیث اهمیت همطراز فضای امنیت ببینیم و همچنین در آن هم صورت که در باب امنیت سرمایهگذاری میکنیم، چه امنیت درونمرزی و همچنین چه برونمرزی، فرو ملی و همچنین فراملی، فرهنگ و همچنین به اقتضای آن هم رسانه را در آن هم طراز ببینیم. ما الآن رسانه و همچنین فرهنگمان هدف قرارگرفته می باشد. فرهنگ ما امنیت ما می باشد. در صورتی که دشمن کاری توانسته انجام دهد از طریق فرهنگ بوده می باشد و همچنین نه کشورگشایی. سانتی از کشور ما را نتوانستهاند اشغال کنند و همچنین نگهدارند، ولی هماکنون معضلات فرهنگی عدیدهای داریم و همچنین نمیتوانیم آن هم را کتمان کنیم، نمیتوانیم هم خوشباور باشیم. به عقیده من در حال حاضر در همه دنیا فرهنگ و همچنین هم رسانه به موضوعی با اهمیت در امنیت ملی تغییر پیدا کردنشده می باشد و همچنین به آن هم صورتی که به پیشامد جدید امنیت از باب تهیه جنگافزار و همچنین اسباب نظامی بهگونهای ویژه نگاه میکنید در باب فرهنگ و همچنین رسانه نیز چارهای ندارید که بهروش ویژه به آن هم نگاه کنید.
به نظر میرسد که ما بایستی و حتما جنگ رسانهای را واقعی ببینیم و همچنین نه موضوعی خیالی، به شکلی که آوردگاهی می باشد که طرفین نزاعی دارد و همچنین دو طرف باهم درگیر خواهند بود، فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن نمیکنید که فضای رسانهای ما آن پدیده را باور نکرده و همچنین نپذیرفته می باشد؟ چراکه اقتضای پذیرش آن هم می باشد که تو دشمنی دارید و همچنین نباید بخوابید و همچنین بهنوعی در هنگامه جهاد هستید.
بنده گفتم تو نباید در جنگ انفعالی نگاه کنید در صورتی که تنها پدافندی عمل کنید شکست میخوردید بایستی و حتما آفندی هم باشید. هیچوقت آنطرف میز نمینشینید و همچنین ببینید دشمن تو آن همطرف مرزها چهکار میکند بایستی و حتما تو دائما آن همطرف میز یعنی آن همطرف مرزهای اعتقادی خود حرکت کنید. در جنگ رصد دارید، اطلاعات عملیات دارید. در رسانه هم بایستی و حتما همینگونه باشیم در جنگ شناسایی دارید، اتاق فرماندهی دارید. به میدان نظارت دقیق دارید. در جنگ حفاظت پرسنل شدید دارید. در جنگ تربیت نیرو دارید. در جنگ بومیسازی دارید. هیچوقت قوه نظامی آن هم موشک تاوی که در فلان کشور مورد بهره بری و استفاده می باشد را به آن هم صورت بکار نمیبرد، آن هم را بومیسازی میکند. نقطه نیرو جمهوری اسلامی ایران آن هم می باشد که تمام تجهیزاتش را مطابق با شرایط سرزمینی و همچنین نیازهایش بومیسازی کرده می باشد. تو میبایست فرهنگ، علوم انسانی و همچنین هنر و همچنین تمامی آنچه مرتبط با رسانه می باشد را بومیسازی کنید تا بومیسازی نکنید بهعنوان یک درگاه نفوذ جهت دشمنان باز می باشد و همچنین محل وارد شدن ویروسهای می باشد. نظر من آن می باشد که اول بایستی و حتما تولید ادبیات، تولید فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن و همچنین تربیت نیرو متناسب با شناختمان از رسانه داشته باشیم. ما هنوز رسانه را بهعنوان یک جنگ نمیبینیم.
خیلی اشخاص خواهند بود. بعضیها با آن مفاهیم مخالفاند و همچنین میگویند فرهنگ را نباید امنیتی کنید؟
ما میگوییم فرهنگ امنیتی نه، ولی امنیت فرهنگی بله، اینجا مغالطهای گرفته شده می باشد. آن اشخاص افرادی خواهند بود که میخواهند پنجره را جهت وارد شدن دشمن باز بگذارند. بنده معتقدم که سطح فرهنگ ما در حد امنیت می باشد، یعنی در آن هم حد بایستی و حتما موردتوجه قرار گیرد. ما امنیت فرهنگی میخواهیم. فرهنگ ما در حال حاضر مورد هدف قرارگرفته می باشد. ببینید موضوع فرهنگ انسان می باشد. آمریکا، غرب و همچنین دشمنان ما جمهوری اسلامی را چگونه میبینند، سرزمینی با ۷۵ میلیون فرد یا شخص جمعیت. غرب اولین نگاهش به کشورها آن هم می باشد که آن همها را به خدمت منافع خود بگیرد. در صورتی که نشد لااقل جهت منافعش خطری بهحساب نیاید. ما نهتنها جهت لیبرال دموکراسی غرب که منافع خود را در قبضه همه جهان میبیند کار نمیکنیم، بلکه خطر شدهایم. پس برنامه جذاب و جالب و خوبریزی میکنند تا آن شهروندان و مردم شهر را از نظر نگرش به مردمی تغییر پیدا کردن کنند که نهتنها جهت اهداف آن همها خطری نداشته باشند بلکه در جهت منافع آن همها بیندیشند.
۳۵ سال شمسی می باشد جمهوری اسلامی در برابر آن همها ایستاده می باشد. تفکری که امام و پیشوا خمینی آورد و همچنین تحت عنوان انسان انقلاب اسلامی معرفی کرد. انسانی با شاخصههای مشخص، ظلمناپذیر، ظلمستیز، آشنا با مفاهیم ایثار و همچنین شهادت، آشنا با اصول اسلامی، تربیتشده در فرهنگ اسلامی، انسان عصیانگر در مقابل ظلم، انسان اشداء علی الکفار و همچنین رحماء بینهم. آن انسانی که امام و پیشوا خمینی در انقلاب اسلامی به جهان معرفی کرد و همچنین با آن هم جمهوری اسلامی ایران را تشکیل داد، خطرناک می باشد و همچنین بایستی و حتما تخریب می شود. آن همها هشت سال شمسی جنگ را به ما تحمیل کردند و همچنین نشد. سیصد، چهارصد هزار فرد یا شخص را کشتند و همچنین مجروح کردند ولی به موفقیت نرسیدند. همزمان با آن پیشامد جدید جنگ سرد تمام شد. نتایج و همچنین تجارب حاصل از جنگ سرد بههمچنین و علاوه تکنولوژی، ماهواره، اینترنت و همچنین… به کمک آن همها آمد. مرزهای سرزمینی با کمک تکنولوژی برداشته شد. بنابراین با بهره بری و استفاده از آن ابزار آن هم روش را مدلسازی کردند. در حال حاضر شاهبیت حرکت رسانهای ما حفظ فرهنگ، حرکت فرهنگ و همچنین غنای فرهنگ می باشد.
دکترین صدا و همچنین سیمای جمهوری اسلامی در برخورد با مخاطب عربزبان چیست؟
ما در تعامل با مخاطب عربزبان سه شاخص داریم. اول، اسلام؛ دوم، نظام جمهوری اسلامی و همچنین سوم کشور ایران. ممکن می باشد در برنامه جذاب و جالب و خوبها هر سه با هم وارد شوند. بهطورکلی جهت برنامه جذاب و جالب و خوبهای تبیینی جهت عربهای غیرمسلمان اسلام را معرفی میکنیم. جهت عربهای مسلمان سبک زندگی مسلمانی و همچنین اسلام ناب دشمنشناس را برمیشماریم و همچنین در مرحله سوم تواناییها و همچنین پیشرفتهای جمهوری اسلامی ایران را تبیین میکنیم. طبیعتاً حرکتهای ما هم ایجابی و همچنین هم سلبی می باشد. آنجا که سلبی باشد دفاع در برابر شبههها و همچنین تهدیدها می باشد و همچنین آنجا که تبیینی باشد معرفی اسلام و همچنین اصول اسلامی و همچنین فرهنگ غنی اسلامی و همچنین ظرفیتهای بالای مسلمانان می باشد. به عقیده ما به آن هم صورت که فرهنگ ما مورد هدف قرارگرفته، کشورهای دیگر اسلامی نیز در معرض بودهاند و همچنین تأثیر خیلی زیاد بسیاری بر آن همها داشته می باشد. به گفتن کلیتر و همچنین جامع تمام صحبتهایی که تا به اینجا شد عرض میکنم که ما میخواهیم روش زندگی و همچنین سبک زندگی مسلمانی را به تأثیر از اهلبیت(ع) به مخاطب بشناسانیم. روزنامه یا نشریه اشارت،موسسه راهبردی دیده بان