لیست سیاه بازیهای رایانهای کجاست؟
لیست سیاه بازیهای رایانهای کجاست؟
به نقل از پایگاه خبری فضای مجازی ایران”فیمنا”؛ آن روزها بازیهای رایانهای آن هم قدر دوست داشتنی و جذاب و همچنین پرطرفدارند که گریزی از آنها نیست و همچنین خانوادهها چارهای جز پذیرش درخواست فرزندانشان جهت تهیه رایانه، کنسول بازی، تبلت یا تلفنهای همراه هوشمند و همچنین بازیهای متنوع اینها ندارند ولی باید توجه داشت دنیای بازیهای رایانهای آن همقدر گسترده و همچنین رنگارنگ می باشد که کشورهای اروپایی […]
به نقل از پایگاه خبری فضای مجازی ایران”فیمنا”؛ آن روزها بازیهای رایانهای آن هم قدر دوست داشتنی و جذاب و همچنین پرطرفدارند که گریزی از آنها نیست و همچنین خانوادهها چارهای جز پذیرش درخواست فرزندانشان جهت تهیه رایانه، کنسول بازی، تبلت یا تلفنهای همراه هوشمند و همچنین بازیهای متنوع اینها ندارند ولی باید توجه داشت دنیای بازیهای رایانهای آن همقدر گسترده و همچنین رنگارنگ می باشد که کشورهای اروپایی سال شمسیها پیش به فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن ردهبندی سنی آن بازیها افتادند. آن در حالی می باشد که طبق آمار بنیاد بازیهای رایانهای، ۹۰ قسمت و بخش خانوادههای ایرانی از ردهبندی آن بازیها اطلاعی ندارند.
به نقل از جامجم، هفت سال شمسی پیش بنیاد بازیهای رایانهای بعد از انجام پژوهشهای فراوان به آن پس نتیجه آن می شود که رسید که ردهبندی سنی بازیها را در قالب طرح «اسرا» ارائه کند. با وجود آن چرا در آن مدت هفت ساله خانوادههای ایرانی همچنان از چنین موضوعی بیخبرند؟
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای که بتازگی از ردهبندی سنی ۳۲۰۰ بازی رایانهای به مهر خبر داده، در پاسخ به آن پرسش عنوان میکند: کاری که در طرح «اسرا» گرفته شده در هیچ قسمت و بخش فرهنگی کشور نشده می باشد. قطعا خطاهایی هم داریم زیرا و به درستی که نحوه ردهبندیمان غلط می باشد و همچنین کپیرایت نداریم.
کرمیقدوسی با گفتن آنکه ضعفی که در ارتباط با «اسرا» وجود دارد، بحث تبلیغ می باشد، میگوید: ما بایستی و حتما نظام ردهبندی اسرا را به عنوان یک مساله فرهنگی عمومی کشور به نهادهای متنوع و گوناگون و مختلف ابلاغ کنیم. بایستی و حتما بتوانیم یک بودجه تبلیغی بگیریم تا آن همگونه که میگوییم «آب هست ولی باید توجه داشت کم می باشد» به خانوادهها بگوییم چقدر ردهبندی سنی اهمیت دارد.
به گفته حسن کریمیقدوسی فرهنگ خانوادههای ما آن می باشد که فرزندانمان به کوچه نروند و همچنین با غریبه بازی نکنند. در صورتی که بازیهای رایانهای در صورتی که مطابق و یکدست با سن و همچنین سال شمسی بچهها نباشد، آسیب بیشتری میزند. او در ادامه خاطرهای نقل میکند: «یکی از دوستان من با پسر ۱۲ سالهاش از انگلیس به ایران آمده بود. در مورد بازیهای رایانهای از او پرسیدم. پسر دوستم، اسم بازیهایی را گفت که مرتبط به ۱۸ سالهها بود. پرسیدم: چگونه و چطوری اینها را بازی میکنی؟ گفت: ما در انگلیس، هنگام و زمانی که میخواهیم خرید کنیم فروشنده به قیافهمان نگاه میکند؛ در صورتی که زیر ۱۸ سال شمسی باشیم، میگوید: برو پدر یا مادرت را با شناسنامه بیاور.»
بازیهای رایانهای سبک زندگی را تهدید میکند
محمدحسین فرجو، دبیر شورای نظارت بر اسباببازی، با گفتن آنکه امروزه نمیقدرت از بازیهای رایانهای و همچنین موبایلی اجتناب کرد، به جامجم میگوید: آن بازیها در وهله نخست سبب کمتحرکی و همچنین فعالیت کم بدنی کودکان میمی شود که خود آن موضوع آسیبهای فراوان جنسی و زناشویی و جنسی جهت کودکان در پی دارد.
به گفته او، افزون بر کمتحرکی که در اثر نشستن طولانی جهت انجام یک بازی پدید میآید، آن بازیها میتواند کودکان را دچار آسیبهای روحی و همچنین روانی کند که در بعضی موارد خیلی زیاد جدی می باشد.
فرجو به تاسیس بیمارستانی جهت درمان کودکان معتاد به بازیهای رایانهای در چین اشاره میکند و همچنین میگوید: علی رغم بازیها و همچنین تفریحی و سرگرم شدنهای قبل که کنترل بر آنها توسط والدین به سهولت صورت میگرفت، خانوادهها در صورتی که از رایانه و همچنین بازیهای آن هم اطلاعی نداشته باشند، بسختی میتوانند کنترلی بر محتوای آن بازیها داشته باشند، ولی باید توجه داشت از آثار مخرب بیحد و همچنین حصر آن بازیها اطلاع ندارد.
به باور دبیر شورای نظارت بر بازیها، محتوای بازیهای رایانهای از منظرهای مختلفی زیرا و به درستی که اخلاقی، فرهنگی، فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و همچنین … قابل بررسی کردناند.
او عقیده دارد که آن بازیها به زندگی خصوصی کودکان و همچنین جوانان و نوجوانان رسوخ کرده و همچنین بر رفتار آنها اثر میگذارد: چه بسا کودک نتواند رفتار خود را کنترل کند و همچنین براساس آنچه که در بازی رایانهای یاد گرفته می باشد، رفتار کند و همچنین آن امر میتواند خطرناک باشد. در نظر بگیرید یک بازی که با کشتار و همچنین خشونت سروکار دارد، چه بلایی سر کودک میآورد، در حالی که خانوادهها جهت فرزندانشان احساس امنیت میکنند. جهت مصرف یک پاکت سیگار بارها روی آن هم هشدار داده شده می باشد، ولی باید توجه داشت روی بسیاری از انیمیشن زیبایها و همچنین بازیها چنین چیزی دیده نمیمی شود. به گفته فرجو، آن بازیها در سبک زندگی فرزندان ما اثر دارند، بویژه زمانی که بدانیم امروزه بازیهای رایانهای از طریق اینترنت و همچنین آنلاین به صورت جمعی و همچنین تیمی انجام میمی شود.
او به صحبتهای مقام معظم رهبری درخصوص تهاجم فرهنگی اشاره میکند که آن ناتوی فرهنگی موجی می باشد که جهت فرزندان ما خطرات متعددی دارد. فرجو در آن باره میگوید: بر آن اساس خانوادهها بایستی و حتما توجه ویژهای به نظارت بر بازیهای رایانهای و همچنین موبایلی داشته باشند.
با همه اینها، دبیر شورای نظارت بر اسباببازی، با تائید نرمافزارها و همچنین بازیهایی که جهت افزایش تواناییهای شناختی کودکان همچون تقویت خلاقیت و همچنین اراده و تصمیم راسخگیری موثرند، هشدار میدهد که مقدار و اندازه و میزان بازیهای هدفدار و همچنین مخرب آن همقدر زیاد می باشد که خانوادهها بایستی و حتما آگاه باشند. به گمان فرجو، افزون بر ردهبندی سنی که توسط بنیاد بازیهای رایانهای صورت میگیرد، بایستی و حتما دید آن ردهبندی تا چه مقدار و اندازه توسط فروشندهها و همچنین خانوادهها رعایت میمی شود.
ضرورت نشر لیست سیاه بازیها
فرجو معتقد می باشد که همچنین و علاوه بر ردهبندی سنی بایستی و حتما فهرست بازیهای مخرب و همچنین هدفدار نشر یافته شده می شود تا خانوادهها از آن بازیها مطلع باشند و همچنین راحتتر بتوانند بر محتوای آنچه که در دسترس فرزندانشان می باشد، نظارت کنند. او با طرح آن پرسش که چرا به تا حال آن لیست سیاه نشر یافته شده نشده، عنوان میکند: به نظرم آن لیست حتی از ردهبندی بازیها واجبتر می باشد.
او همچنین درخصوص فاصله بیننسلی میان والدین و همچنین خانوادهها نیز هشدار میدهد و همچنین میگوید: خانوادهها چندان از اصطلاحات مرتبط به رایانه اطلاع ندارند. خانوادهها بایستی و حتما با آن اصطلاحات آشنا شوند تا نظارت مؤثرتری بر رفتار کودکان خود و همچنین آموزش آنها داشته باشند.
او پیشنهاد میکند که خانوادهها در آن باره با مشاوران و همچنین روانشناسان مشورت کنند تا بهترین راه را جهت آموزش و همچنین پرورش کودک خود انتخاب کنند.
اسرا چیست؟
ESRA مخفف Entertainment Software Rating Association می باشد. آن نهاد فعالیت خود را از سال شمسی ۱۳۸۷ زیر نظر بنیاد ملی بازیهای رایانهای در راستای ساخته یا ایجاد یک نظام ملی ردهبندی سنی مبتنی بر ارزشهای اسلامی – ایرانی جهت بازیهای رایانهای آغاز کرد.
کریمی قدوسی ابراز امیدواری میکند که «اسرا» به مرجعی جهت ردهبندی بازی در کشورهای مسلمان تغییر پیدا کردن می شود.به گفته او، جز آمریکا، اروپا، استرالیا و همچنین چین، در هیچکدام از کشورهای اسلامی، ردهبندی سنی وجود ندارد.
کمیل انتظاری – فرهنگ و همچنین هنر