نقش سواد رسانهای در مصرف انتقادی سپهر اطلاعاتی
نقش سواد رسانهای در مصرف انتقادی سپهر اطلاعاتی
به به گفته پایگاه خبری فضای مجازی ایران فیمنا؛ میثاق بدیعی مقدم: ارتباطات امروز مانند سایر جنبههای فناوری بهسرعت رو به تغییر و همچنین دگرگونی می باشد. روزگاری بود که اطلاعرسانی و همچنین خبرهای جدید صرفاً از طریق نشریات و مطبوعات بالأخص روزنامه به دست مخاطب میرسید. با وارد شدن رادیو و همچنین تلویزیون اطلاعرسانی به مخاطب سریعتر و همچنین تنوع انتخاب اکثرا و بیشتر شد. در […]
به به گفته پایگاه خبری فضای مجازی ایران فیمنا؛ میثاق بدیعی مقدم: ارتباطات امروز مانند سایر جنبههای فناوری بهسرعت رو به تغییر و همچنین دگرگونی می باشد. روزگاری بود که اطلاعرسانی و همچنین خبرهای جدید صرفاً از طریق نشریات و مطبوعات بالأخص روزنامه به دست مخاطب میرسید. با وارد شدن رادیو و همچنین تلویزیون اطلاعرسانی به مخاطب سریعتر و همچنین تنوع انتخاب اکثرا و بیشتر شد. در همه آن موارد ولی باید توجه داشت آن ارتباط یکسویه بود یعنی مخاطب هیچ نقشی در انتخاب مباحث و مطالب و همچنین مصرف خود نداشت. هر چه بود از سوی تأمینکنندگان محتوا به مخاطب القا میشد. نهایت نقش مخاطب مباحث و مطالب ارسالی به نشریات بود که آن همهم با ممیزی شدید نشر یافته شده میشد. با وارد شدن اینترنت ولی باید توجه داشت آن معادله تغییر یافت. شکلگیری پدیده وبلاگها، عمده آن تغییر را شکل میداد. اظهارنظر و همچنین مشارکت عموم شهروندان در آن رسانه جدید پررنگ شد.
با شکلگیری «وب دو» آن معادله تغییر جدیتر داشت. در آن شکل جدید مخاطب به مشخص کردنکننده جدی تغییر پیدا کردنشده می باشد. مخاطب مشخص کردن میکند چه میخواهد و همچنین چه چیزی اکثرا و بیشتر دیده میمی شود. با وارد شدن شبکههای فرهنگی و اجتماعی مخاطب خود به تولیدکننده تغییر پیدا کردنشده می باشد. محتوا تولید میکند، تصویر گذاشته و همچنین آن همها را به اشتراک میگذارد. در نسل نوین شبکههای فرهنگی و اجتماعی که مبتنی بر تلفن همراه خواهند بود. سرعت تولید و همچنین به اشتراکگذاری خیلی زیاد سریع شده بهگونهای که ساخته یا ایجاد موجهای خبری بهسادگی و همچنین با سرعت صورت میگیرد، حال میخواهد آن موج مبتنی بر یک خبر صحیح باشد یا یک شایعه.
با آن شرایط که فضای پیرامون ما سرشار از اطلاعات می باشد، چه بایستی و حتما کرد؟ در آن زمانه که ابزارهای ارتباطی، اشباع اطلاعاتی را جهت ما به ارمغان آوردهاند، چگونه بایستی و حتما برخورد کرد؟ هنگام و زمانی که تلفن همراه ما به صدا درمیآید، اطلاعات موجود در فضا پل آن ارتباط شده می باشد؛ یا زمانی که یک مودم ما را به جهان بیانتهای اینترنت میکشاند نشانهای می باشد بر حاکمیت اشباع رسانهای و همچنین آنکه ما مستلزم و نیاز داریم تا در برابر چنین فضایی، یک رژیم مصرف رسانهای اتخاذ کنیم و همچنین در انتخابهایمان دقت کنیم. درست مانند غذایی که مراقب کلسترول، ویتامین و همچنین مواد دیگر موجود در آن همها هستیم، در فضای رسانهای هم بایستی و حتما دانست چه مقدار بایستی و حتما در معرض رسانههای متنوع و گوناگون و مختلف اعم از دیداری، شنیداری و همچنین نوشتاری بود و همچنین چه چیزهایی از آن همها را برگرفت.
بهعنوانمثال زمانی که در بزرگراههای اطلاعاتی حرکت میکنیم، سواد رسانه ای میتواند به ما بگوید چه مقدار از وقتمان را در چه سراچههایی ـ اعم از شناختهشده و همچنین ناشناخته ـ و همچنین چه مقدار از آن هم را فرضاً در شبکههای فرهنگی و اجتماعی بگذرانیم. بنابراین میقدرت گفت که هدف از آگاهسازی در آن باره و همچنین مصرف انتقادی تنظیم یک ارتباط و رابطه منطقی و همچنین مبتنی بر هزینه ـ فایده می باشد. بایستی و حتما بدانیم در برابر رسانهها چه چیزهایی را از دست میدهیم و همچنین چه چیزهایی را به دست میآوریم و همچنین به عبارت بهتر؛ در مقابل زمان و همچنین هزینهای که صرف میکنیم، چه منافع درنهایت به دست میآوریم. شاید بتوان گفت اصلیترین دغدغه ما در آن شرایط که به اشباع اطلاعاتی رسیدهایم آن می باشد که یک نوع بهره بری و استفاده مبتنی بر آگاهی و همچنین فایدهمند از سپهر اطلاعاتی اطراف داشته باشیم./نسیم