گزارش کارآموزی نقش روابط عمومی در سازمان
اولين چيزي كه به ذهن بيشتر مردم خطور مي كند وقتي كه كلمه رهبر ي را مي شنوند رهبر ي تجارت نيست بلكه فرمانبردار ي مذهبي، سياسي و اجتماعي است.
مشاور پایان نامه
مشاور پایان نامه,مشاور پایان نامه,مشاور پایان نامه
فرمانبردار ان به شكل گيري اهداف گروهها کمک كرده اعضاي گروهها را تحت تاثير قرار داده تشويق مي كنند تا در رسيدن به اهداف صرف كنند. ويژگي رهبر ي يكي از مهمترين عوامل در تعيين موفق يت بقاي گروهها سازمانها مي باشد. بيشتر تعاريف فرمانبردار ي ۳ جزء دارند. تاثير گذاري، گروه، هدف، رهبر ان افرادي می باشند كه به رفتار ديگـران تاثير مي گذارند. فرمانبردار ي اکثرا بررسي مطالعه دريافت متن يك گروه بررسي مي شود. بناجهت ن تعريفي از رهبر ي عبارتست از:
فرآيندي كه در آن يك شخص اعضاي گروه را در جهت كسب اهداف گروه تحت تاثير قرار مي دهد. روابط آدم ها تحقيق و مديريت روابط بين افراد را شرح مي دهد. روابط عمومي درباره رابطه يك سازمان بالا ديگر مي باشد. تمام افراد روزانه روابط عمومي را تمرين مي كنند. چنانچه چه ما از ارتباطات عمومي به عنوان يك پديده قرن ۲۰ فكر مي كنيم ولی ريشه هاي ارتباطات عمومي زياد قديمي اند. اصطلاح روابط عمومي نخستين بار در سال ۱۸۹۵ بوسیله انجمن راه آهن امريكا به كار رفت. تاريخ روابط عمومي نوين مي تواند به سال ۱۹۰۶ برگردد.
اداره روابط عمومي مخاطبين:
مديريت روابط رسانه اي، مديريت روابط كاركنان، مديريت ارتباطات كاركنان، مديريت ارتباطات استفاده كنندگان، كارمند ارتباطات عمومي، رشته روابط عمومي، دوره روابط عمومي و… كارورزان ارتباطات عمومي بايد با مخاطبين مختلف و زيادي رابطه برقرار كنند تا بتوانند در اين زمينه خوب يت كامل را كسب كنند.
تاريخچه اي از ارتباطات عمومي:
اين اصطلاح با معني كنوني براي نخستين بار در دهه پايان قرن نوزدهم در امريكا به كار رفت. در محافلي كه با ارتباطات عمومي آشنا هستند تنها دو حرف بزرگ PR مي آيد. فرانسه زبانها آن Relations Publiques، آلماني زبانها اکثرا همان تركيب انگليسي و يا«offentlichkeitsarbelt» مي نامند.
شخصي كه اولين نفري است كه رشته ارتباطات عمومي را توسعه و گسترش مي دهد. دكتر حميد نطقي يك شخص پيشگام ارتباطات عمومي در ايران مي باشد. شخصي كه با دانش ويژه اش در روابط عمومي قدرت تاثير جهت مردم را دارد.
۱- منبع رابطه يك شخص نيست بلكه يك سازمان رسمي است فرستنده معمولا يك رابطه گر ماهر کارشناس است.
۲- پيام ارسالي از رسانه هاي همگاني قبلا تهيه شده و به طور يكسان توزيع مي شود.
۳- وسيله ارتباطي براي تعداد كثيري از مردم تهيه شده اند از اين نظر رابطه بين فرستندگان دريافت كنندگان از طريق اين رسانه ها يك رابطه توده وار است.
۴- اين گونه رابطه لزوما يك رابطه غير شخصي و يك سويه است.
۵- سرچشم ه و منبع رابطه توده در سازمانهاي متمركز و بروكراسي وسیع قرار دارد. از بين اين سازمانها و پيام گيران آنها شكاف عظيمي وجود دارد. بدين شكاف فاصله اجتماعي حكايت از رابطه نامساوی بين فرستنده گيرنده مي كند هر چيز كه فرستنده فاقد اقتدار رسمي جهت دريافت كنندگان پيام مي باشد با اين وجود فرستنده از منابع بيشتر تخصص اقتدار بيشتري نيست به دريافت كننده برخودار است.
۶- محتواي پيام ارسال شده براي همگان يك شكل و يكسان است و تمايزي وجود ندارد.
۷- در رابطه توده گيرنده پيام متصل است را در رابطه توده با تذکر به مبادله كالا طرفين رابطه نسبت به يكديگر احساس تعهدي نمي كنند زيرا ورود به اينگونه بازارهاي رابطه داوطلبانه است.
۸- در رابطه توده رابطه يك فرستنده با تعداد كثيري پيام گيراست كه در آن به طور همزمان جهت همگان ارسال مي شود سبب شدت آني و دريافت كنندگان پيام و عكس العمل آن ها در يك زمان مشابه مي شود. هر چند كه نمي توان ادعا كرد كه تائيد پيام بر تمام پيام گيران يك شكل خواهد بود ولي مي توان پيش بيني كرد كه فرق در عكس العمل هاي مخاطبين به مراتب كمتر از فرق هايي خواهد بود كه در رابطه چهره به چهره اتفاق مي افتد.
رابطه جمعي:
براي رابطه جمعي تعاريفي بيان شده است از عبارت :
ژان استونزي در كتاب روانشناسي اجاع مي گويد رابطه جمعي بهتر بگويم رابطه در ميان توده ها عبارآزمایش از:
انتقال انديشه ها به تعداد فراواني از افراد در آن واحد است.
ژوزف تي كلاپر در كتاب تاثير رابطه جمعي مي گويد: رابطه جمعي عبارآزمایش از رساندن اطلاعات، ايده ها برداشت ها از طريق وسايل ارتباطي و دريافت اين اطلاعات به وسيله عده اي از آدم ها در يك زمان او اضافه مي كند كه از ويژگيهاي رابطه جمعي عظمت نفوذ آن است.
ساندني هيد در كتاب پروگرام هاي راديو تلويزيون در امريكا مي گويد واژه رابطه جمعي در پنج ويژگي است:
۱- تعداد گيرندگان وسايل رابطه جمعي نسبتا زياد است.
۲- تركيب گيرندگان زياد متنوع است.
۳- با ارسال پيام از طريق وسايل رابطه جمعي نوعي تكثير پيام به وجود مي آيد.
۴- توزيع پيام بسيار سريع است.
۵- هزينه جهت مصوف كننده كم است.
به تعريف آقاي محسنيان راد از رابطه جمعي داشته باشيم كه مي گويد رابطه عبارتست از: فردگرد انتقال پيام از سوي فرستنده جهت گيرنده مشروط بر آن كه در گيرنده پيام مشابهت معني با معني مورد نظر فرستنده پيام ايجاد شود. جهت رابطه جمعي نيز تعريف همين است فقط به جاي گيرنده پيام بايد گيرندگان پيام نوشت. در رابطه جمعي مهم اين است كه معني مشابه مورد نظر فرستنده پيام در ذهن تعداد بيشتري از گيرندگان پيام متجلي شود هر چه درصد اين تعداد بيشتر شود آن رابطه كاملتر است.
رابطه كاربردي روابط عمومي با وسايل رابطه جمعي:
از آنجا كه برقراري ارتباط انتقال پيام ها هسته مركزي و كانون اصلي فعالی تهاي روابط عمومي را تشكيل مي دهد. مسئولين ارتباطات عمومي بايد وسايل و كانال هاي ارتباطي موجود در جامعه را بشناسند نسبت به روش كاركرد آنها داراي آگاهي كامل باشند در اينجا شیوه كاركرد و چگونگي از تعداد وسايل ارتباطي چون روزنامـه ، مجله، كتاب، راديو، تلويزيون فيلم را بررسي مي كنيم هدف چگونگي بهره گيري روابط عمومي از اين وسايل امكاناتي كرلين رسانه ها در اختيار روابط عمومي قرار مي دهند مورد توجه مي باشند.
۱- روزنامـه : هر نسخه از روزنامـه صدها خبر چندين گزارش، متن و تفسير را دارا مي باشد كه اكثر اخبار مندرج در روزنامـه از طريق اطلاعيه هاي روابط عمومي ها يا نوشتن اطلاع دادن داوطلبانه مردم به دست مي آيد. متقابلا روزنامـه ها در كارهاي روابط عمومي داراي نقش اساسي بنيادي می باشند چون وسائل رساندن پيام هاي آنان به مردم می باشند . روزنامـه ها به هر گونه نوشته و اوراق حاوي خبر اطلاعاتي كه ارزش انتشار داشته باشند نيازمند متقابلا ارتباطات عمومي ها به روزنامـه ها جهت درج نشر پيام محتاجند. مسئولين روابط عمومي يكه به هـر روز نامـه فكر مي كنند بايد به ياد داشته باشند كه آن يك موسسه اقتصادي انتفاعي است جهت كسب سود به وجود آمده كالاهايي كه اين موسسه مي فروشند به مشتري خود عرضه مي كند، خبر، تفسير، تحليل، گزارش آگاهي تبليغاتي زمانيكه يك اطلاع خبري در روزنامـه چاپ مي گردد از نظر دبير آن روزنامـه حاوي خبر مطلب جالبي جهت اكثر خوانندگان آن روزنامـه بايد باشد كه اين اصل با اهمیت زیاد بايد مورد تذکر مسئولين روابط عمومي قرار گيرد و در مورد هـر روز نامـه مسئولين ارتباطات عمومي بايد به نكته زير توجه كنند تا بدانند چه خبري و مطلبي را در چه زماني به چه كسي در روزنامـه تحويل دهند.
سرويس شهري يكي از سرويسهاي با اهمیت از نظر ارتباطات عمومي مي باشد اطلاعيه هاي خبري كه از روابط عمومي هاي موسسات به روزنامـه ها ارسال مي شود به سرويس شهري داده مي شود روزنامـه هاي كثيرالانتشار عموما ۱۰۰ اطلاعيه خبري در روز از طريق روابط عمومي ها دريافت مي كنند كه اكثرا آنها به دليل آنكه از نظر آن روزنامـه فاقد ارزش خبري است چاپ نمي شود.
فرصتهاي ارتباطات عمومي در روزنامـه ها:
مطالبي كه روابط عمومي ها جهت روزنامـه ها ارسال مي كنند به ۲ دسته تقسيم مي شوند:
۱- اطلاعيه هاي خبري: نوشته اي آماده است براي چاپ كه با رعايتآموزش هاي خبري بوسیله روابط عمومي تهيه و به وسايل رابطه جمعي ارسال مي گردد.
۲- اوراق حاوي اطلاعات و انبار مطالب پيرامون رويدادها كه خبرنگاران و نويسندگان سرويس هاي گوناگون روزنامـه شخصا آنرا مطالعه و مطالب مورد نظر را انتخاب كرده و مبنايي براي تهيه، گزارش، متن ، يا مصاحبه قرار مي دهند.
رعايت اين نكات همکاری بين ارتباطات عمومي ها و مجلات را افزايش مي دهد:
۱- ايده مطلب را با مسئول مجله در ميان گذاشته و بعد از همموزیک ي هاي لازم تهيه و تدوين مطالب آنرا به عهده گرفتند.
۲- ليستي از عناوين مطالبي كه مي توانيد در مورد آنها اخبار گزارش هاي قوميه را نثر نماييد به مسئول مجله بیان نمود ه بعد از تاييد سردبير به تهيه و تدوين پاره اي از آن مطالب بپردازيد.
۳- از مسئول مجله بخواهيد عناويني كه طرفدار به تهيه چاپ آن مي باشد را به شما ارائه نمايند.
۴- متخصصين موسسه را ترقيب نماييد تا از طريق روابط عمومي مقالات و مشورت هاي كارشناسانه در اختيار مجلات قرار دهند.
خبر و خبرنويسي در روابط عمومي:
يكي از فعالی تهاي ارتباطات عمومي اطلاع رساني است اين فعالی ت در اشكال مختلف صورت مي پذيرد كه يكي از اشكال آن خـبر است. در واقع مجمعه اي از اطلاعاتي است داراي ارزشي خبري باشد. كه براي بهره برداري از مخاطب و آگاهي دادن به او تهيه مي شود. گزارش عيني از واقعيت هاست كه داراي يك يا چند اهمیت خبري بوده و احتمـا لا تحت تاثير عوامل درون سازماني برون سازماني قرار دارد.
كاربردهاي خـبر در روابط عمومي:
۱- اطلاع رساني: روابط عمومي مي تواند عملكرد سازمان نتايج تحقيقات، دستاوردهاي جديد تغييرات تازه سازمان خود را در غالب تنظيم كند در اختيار رسانه ها قرار دهد. در همين راستا بايد به كارشناسان خـبر ارتباطات عمومي ها آموزش خبرنويسي داد تا بتواند در جهت پيام رساني به مخاطبان خوب باشند بنابراي ن نخستين كاركرد خـبر اطلاعات مربوط به سازمان مخاطبان است.
۲- برجسته سازي: منظور از برجسته سازي رويدادهاي مختلف به جهت ارتقاء ديدگاه خاصي به مخاطبان است. در واقع با برجسته سازي بعضي اطلاعات در غالب خـبر آنرا با اهميت جلوه داده و از ساير اطلاعات ممتاز مي سازيم.